• Richtprijs: € 15,00
  • Datum: 20/07/2010
  • Uitgeverij: Atlas
  • Verdeeld door: VBK België
  • DE REIS NAAR SACHALIN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE REIS NAAR SACHALIN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Anton Tsjechov is dertig jaar, vrijgezel en heeft zijn artsenpraktijk opgegeven. Hij wil zich volledig  concentreren op een carrière als schrijver van toneelstukken en korte verhalen. De reis naar Sachalin, die hij ondernam van juli tot oktober 1890, was een soort intermezzo of beter een herbronning avant la lettre. Hij had van zijn broer Michail vernomen dat er strafkampen waren op het eiland Sachalin. Dit greep hem erg aan. Zijn vele ervaringen en waarnemingen tijdens zijn reis naar dit Siberisch eiland heeft hij eerst laten verschijnen als reisverslagen. Later heeft hij het verwerkt tot een boek: "De reis naar Sachalin". Het is absoluut geen zware Russische literatuur geworden maar eerder een kritisch journalistiek verslag. Hij schrijft feiten neer en voorziet ze van uitvoerige voetnoten. Bij elk hoofdstuk worden bepaalde thema's besproken van het leven op Sachalin. Het is dus mogelijk om elk deel apart te lezen. Anton Tsjechov weet zijn lezers te boeien en door een samenhang je vlotjes van het ene hoofdstuk naar het andere te brengen.

Sachalin is een langgerekt eiland ten oosten van Siberië. Met zijn 900 km lengte en maximale breedte van 190 km ligt het ten noorden van Japan. Daarom is het van strategisch belang voor Rusland. Even ter informatie nog meegeven dat Moskou op 9000 km ligt van Sachalin. Een kaartje in het boek met de plaatsnamen is wel handig om de reis van Anton Tsjechov te volgen.

Een pluim voor de vertaalster, Anita Roeland. Het is overduidelijk dat zij een zo correct mogelijke vertaling heeft nagestreefd. Daarbij zijn ook de noten van Anton Tsjechov bewaard gebleven en heeft ze er in een apart deel ook nog eigen noten aan toegevoegd. Van haar komen we trouwens te weten dat de impact van het boek, dat verscheen in 1895, toch redelijk groot was. Er werden op het eiland niet alleen tehuizen en scholen gebouwd maar ook de straf met zweepslagen is afgeschaft. Hoe het met het eiland Sachalin verging na 1890 is het laatste hoofdstuk van dit boek. Alhoewel de schrijver geen ambities had met deze reis heeft hij toch heel wat teweeggebracht door de publicatie van zijn reisverhaal.

Tags: Anton Tsjechov, Atlas, Reisverhalen, Siberië, Vakantie Rusland