• ISBN: 97890414419637
  • Bladzijden: 456
  • Datum: 9/10/2014
  • Uitgeverij: Ambo Anthos
  • S  Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • S  Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De extreem korte titel is lang niet het enige bijzondere aan deze opvallende uitgave. Wanneer je het eigenlijke boek uit zijn hoes haalt blijkt daarop een andere titel te prijken, een neventitel als je wil. Het "Schip van Theseus", door een jonge vrouw gevonden in een bibliotheek, bevat tal van opmerkingen in de kantlijn, geschreven door een andere lezer van de bibliotheek. De vrouw voegt eigen opmerkingen toe en legt het boek terug. Zo ontstaat er een soort van kantlijn-correspondentie tussen beide lezers.

Bovendien laat iemand allerhande materiaal achter in het boek: ansichtkaarten, krantenknipsels, een foto, handgeschreven brieven, enkele fotokopijen, documenten, ... "Schip van Theseus" blijkt geschreven door ene V.M. Straka, een mysterieuze schrijver van wie men niet eens weet in welke taal die schreef. Zijn boek kwam slechts tot ons via een vertaler, die niets los laat over de oorspronkelijke auteur. Die vertaler geeft aanvankelijk zijn mening over enkele onderwerpen, maar verder in het boek is het niet altijd duidelijk of de auteur dan wel de vertaler aan het woord is.

In het bijzonder complexe geheel vaart de auteur mee met een schip over de wereldzeeën, maar dan wel die van een enigszins andere wereld waaruit hij maar niet wegwijs geraakt, ook al omdat de tijd zo'n intrigerende rol speelt. Af en toe gaat de auteur al dan niet vrijwillig aan land en raakt daar dan betrokken in allerlei soms schokkende gebeurtenissen, meestal niet uit vrije wil.

Het lezen van dit complexe boek is geen eenvoudige zaak. Lees je eerst het verhaal, dan de bemerkingen van de twee lezers uit de bibliotheek en vervolgens ook nog eens de bemerkingen van de vertaler en de toegevoegde documenten? Of probeer je pagina na pagina alles in een keer te consumeren? Een van de "componisten" van dit wonderlijke boek is J.J. Abrams, een producent en regisseur die al meerdere Emmy's won, onder meer voor Star Trek en Mission Impossible. De andere, Doug Frost, geeft schrijfles aan de Texas State University.

Een brein-knagend boek van een ongewoon auteursduo door een slechts af en toe herkenbare wereld. Neem er absoluut alle tijd voor. Mogelijk lees je dit boek tweemaal onmiddellijk na elkaar?

Neventitel: "Schip van Theseus".

Tags: Literaire puzzel