• ISBN: 9789044531459
  • Bladzijden: 438
  • Datum: 21/07/2014
  • Uitgeverij: De Geus
  • NORA 'S VERDWIJNING Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • NORA 'S VERDWIJNING Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Politicus en zakenman Ingemar Lerberg wordt zwaar mishandeld in zijn villa aangetroffen.  De woning staat in de voorname villabuurt Solsidan in Saltsjöbaden, Zweden. Tegenwoordig zetelt Lerberg in de Raad voor Sociale Zaken in de gemeente Nacka.  Maar ooit was hij een bekend controversieel parlementslid. Onthullingen over zijn belastingzaken maakten dat hij indertijd een stap terug moest zetten.  Journaliste Annicka Bengtzon van de krant Kvällspressen gaat op onderzoek uit in opdracht van haar baas, hoofdredacteur Anders Schyman.  De zoektocht brengt haar terug naar een verdwijningszaak van twintig jaar gelden. Er blijken veel overkomsten te zitten met de huidige zaak ‘Lerberg’.  En wat heeft haar baas daarmee te maken?

Het officiële politieonderzoek wordt geleid door commissaris Q van de Rijksrecherche.  Hij beschikt over een getalenteerd team van drie mensen dat hij met vaste hand aanstuurt. Er is Nina Hoffman de operationeel analiste en Lamia, het eidetisch geheugen van het team.  En tenslotte heb je Johansson die sinds een schietongeluk overgevoelig en zeer empathisch is geworden.

Liza Marklund is een getalenteerde schrijfster die de lezer meezuigt in het verhaal.  Maar ze is tegenwoordig in hetzelfde bedje ziek als haar collega-thrillerauteurs. De laatste jaren worden de gepleegde misdaden in dit genre steeds wreder én gedetailleerder beschreven.  Dit is voor een spannend verhaal met onverwachte plots absoluut niet nodig.  Ik pleit voor de terugkeer naar de ouderwetse detective/misdaadroman/thriller mét urenlang leesplezier.

Tags: Thriller