• Bladzijden: 241
  • Richtprijs: € 18,95
  • Datum: 13/04/2011
  • Uitgeverij: Free Musketeers
  • DE KANAALKOM Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE KANAALKOM Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De Kanaalkom heeft een rol toebedeeld gekregen in deze thriller die zich in Hasselt afspeelt.  In de Kiezelstraat, in de wijk Godsheide, is een jonge vrouw op brutale wijze vermoord.  Het is aan het duo Esther Kreif, commissaris, en Ilona Berkocheck, inspecteur, van het Hasseltse politiebureau om deze klus te klaren.  Deze twee eigentijdse, ferme madammen gaan in hun eigen stijl op zoek naar de dader en nemen hierbij de lezer op sleeptouw doorheen bekende maar vooral minder bekende plaatsjes in Hasselt.

De plaats van de moord in de Kiezelstraat lijkt het midden van een spinnenweb van waaruit verschillende verhaallijnen vertrekken die elkaar later weer kruisen: de Oosterse wereld versus de Westerse, het verleden en het heden, intriges en beschuldigingen…  Wie er uiteindelijk overbleef van het verdachtenlijstje van commissaris Esther wist ik op pagina 232 nog steeds niet.  En ik had nog maar zes pagina’s te lezen!

Het siert de schrijfster om enkel historisch correcte feiten in haar verhaal op te nemen zoals het stukje over de voormalige lijmfabriek die op haar hoogtepunt meer dan 300 mensen tewerkstelde.  Jeanette Mimi Funk is een geboren verstelster en dat merk je onmiddellijk.  Van zodra je begint te lezen zak je nog dieper weg in je zetel, je strandstoel, … of waar je dit boek ook leest. De eenvoudige stijl, de verhalen die over u en ik kunnen gaan …  ze is voor mij een verhalenfluisteraar, pur sang.

In het voorwoord vergelijkt Jos Ghysen (een voormalige radiocorrifee) de schrijfster met Simenon die ook zijn stad Luik als uitvalsbasis gebruikte voor zijn verhalen.   Funk’s eerste thriller met Hasselt als décor is Moord in de TT-wijk.  Deze auteur is het volgen waard!

Tags: Thriller