• Bladzijden: 296
  • Richtprijs: € 27,50
  • Datum: 9/05/2023
  • Uitgeverij: Uitgeverij Noordboek
  • PALEONTOLOGIE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • PALEONTOLOGIE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Paleontologie, een eerder moeilijk woord, is het bestuderen van fossiele resten of sporen van organismen, in functie van de evolutie van het leven op aarde.  De gevonden fossielen in een chronologische volgorde plaatsen is niet evident omdat ze meestal niet chronologisch gevonden worden. De schrijver benadrukt dat het belangrijk is om in het achterhoofd te houden dat paleontologie een jonge wetenschap is die ‘nog maar’ zo’n tweehonderd jaar “beoefend” wordt én dat het gevonden materiaal eerder weinig is.

Het eerste wat opvalt in dit boek zijn de prachtige illustraties.  De lezer maakt kennis met de belangrijkste vondsten uit de paleontologie. Bij elke vondst lees je meer over het fossiel, de vindsplaats en de paleontoloog die de ontdekking deed.  De start van de moderne paleontologie heeft alles te maken met de vondst van de 12-jarige Mary Anning uit Lyme Regis, aan de kust van Dorset, in 1811.  Dit jonge meisje ontdekte een opmerkelijk fossiel.  Namelijk een dolfijnachtig gevormd zeereptiel van maar liefst 5,2 m lang!  Om dit specimen te kunnen bekijken plan je best een reisje naar Londen want daar wordt het tentoongesteld in het National History Museum.

In haar voetsporen traden o.a. de vier Charles: Charles Darwin, Charles King, Charles Walcott en Charles Marsh.  Alle vier verzamelden ze heel wat fossielen, onder andere ook via aankopen.  Tot de verbeelding spreken zeker de ontdekkingen van resten van dinosauriërs zoals de Iguanodon en de Tryceratops, de ammonieten, de neanderthaler alias ‘Altamura-man’ en de bevroren babymammoet ‘Ljoeba’.

De ondertitel van deze uitgave ‘een geïllustreerde geschiedenis’ is zeker op zijn plaats.  Geniet van de vele foto’s, computersimulaties, gedetailleerde schetsen en gravures!

Ondertitel: "Een geïllustreerde geschiedenis".

Tags: Wetenschap