• Bladzijden: 190
  • Richtprijs: € 49,95
  • Datum: 23/05/2022
  • Uitgeverij: Sterck & De Vreese
  • PARADIJSVOGELS IN CULTUUR EN NATUUR Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • PARADIJSVOGELS IN CULTUUR EN NATUUR Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

54 ‘platen’ van allerlei paradijsvogels tonen ons de pracht van deze vogels.  De ‘platen’ zijn lithografieën. Lithografie is een grafische druktechniek die stand hield tot aan de komst van de fotografie.  In de Victoriaanse tijd werden houtsneden en kopergravures gebruikt om vogelboeken te illustreren.  Ornithologische boeken waren toen luxeproducten voor rijke verzamelaars en bibliofielen.  De ontdekking van de lithografie zorgden ervoor dat deze boeken goedkoper werden voor een breder publiek.

Paradijsvogels zijn beschermde dieren.  De handel erin is verboden, zodat mensen, onder andere, niet meer met hun veren kunnen pronken. De mens mag genieten van het bekijken van deze mooie vogels, maar hij moet beseffen dat hij een gast is in de natuur. Toentertijd werden er ‘ontdekkingsreizen’ ingericht voor Britse, Franse en Amerikaanse natuurvorsers, ornithologen en verzamelaars.  Jarenlang reisden ze rond in Nieuw Guinea, Indonesië, Australië en de Noord-Molukken om een collectie zoogdieren, insecten en vogels gevangen te nemen of te doden, en om nadien mee te nemen naar het thuisland.

Dit boek is een ode aan de lithografie, want er is een herdruk in opgenomen van een folio uit Birds of Paradise van Richard Bowdler Sharpe. Van elke vogel is er een korte beschrijving.  Daarna volgt de naam in verschillende talen zoals het Nederlands, het Engels en het Latijn. Het is puur genieten van de sublieme afbeeldingen van onder andere de Koningsparadijsvogel, de Wilson paradijsvogel, de Glansparadijskraai, de Kleine kraagparadijsvogel, de Wallace’ paradijsvogel en de Geelkraagparadijsvogel.

Ondertitel: "De mooiste afbeeldingen uit Birds of Paradise (1891-1898) van Richard Bowdler Sharpe"

Tags: Vogelgids