• Bladzijden: 300
  • Richtprijs: € 24,99
  • Datum: 18/02/2018
  • Uitgeverij: Atlas Contact
  • HEER DER PLANTEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HEER DER PLANTEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Carlos Magdalena, de auteur van dit leerrijke en boeiende boek, heeft zijn bijnaam "Heer der Planten" te danken aan een Spaanse journalist, die het in 2010 over hem had als "El Mesias de las Plantas", de Plantenmesias. Wellicht had zijn baardige uiterlijk ook iets vandoen met die naam, maar de journalist wilde toch vooral zijn onverdroten inzet prijzen voor planten die met uitsterven bedreigd zijn.

De auteur, die werkzaam is in de wereldvermaarde Kew Gardens, doet hier verslag van zijn werk om met uitsterven bedreigde planten te redden. Uiteraard moet hij daarvoor vaak reizen naar afgelegen en moeilijk bereikbare plekken. Als lezer reis je mee in de rugzak van Carlos Magdalena en beleef je zijn intense vreugde wanneer hij een bedreigde plantensoort van de ondergang kan redden.

Stel je voor, je staat voor de laatste nog overlevende exemplaren van een bepaalde plantensoort en het diertje dat verantwoordelijk is voor het overbrengen van stuifmeel is uitgeroeid. Andere klassieke methodes voor het vermeerderen van dat plantje falen allemaal. Carlos Magdalena moet ter plekke een oplossing bedenken om de soort te redden... Als lezer deel je mee in de vreugde wanneer dit uiteindelijk toch lukt, met dank aan de soms onorthodoxe werkwijze.

In de media is er vaak aandacht voor met uitsterven bedreigde diersoorten, terwijl planten in dezelfde situatie nauwelijks of nooit aan bod komen. Nochtans hebben ze elkaar nodig: het uitsterven van een bepaalde dierensoort kan grote gevolgen hebben voor de omgevende plantenwereld en vice versa. Lees en ontdek hoe inventief de natuur zich ontwikkelde en hoe mensen met grote inzet als Carlos Magdalena bijdragen tot het in stand houden van soorten. Uitermate interessant.

Ondertitel: "Avontuurlijke reizen door ons plantenrijk".

Tags: Natuur, Planten