• Richtprijs: € 19,99
  • Datum: 4/09/2016
  • Uitgeverij: Atlas Contact
  • Verdeeld door: VBK Uitgevers Blegië
  • DE HUISMUS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE HUISMUS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Het alledaagse is niet altijd wat het lijkt.  De huismus lijkt een saai, gewoon vogeltje dat in onze streken voorkomt.  Ze houdt zich dicht bij de mensen en hun huizen op.  Vandaar misschien de benaming … huismus in het Nederlands, Haussperling in het Duits, house sparrow in het Engels en moineau domestique in het Frans. Een huismus behoort tot de orde van de zangvogels en mag niet verward worden met een heggenmus.  Je ziet het verschil aan de snavel.  De heggenmus heeft een scherpe snavel, makkelijk om insecten te eten, en de huismus heeft een dikke, botte snavel om zaadjes te kunnen breken.

Kees Heij en Jacques Vos zijn jeugdvrienden die samen huismussen observeren.  De ene, Kees, doet dit uit liefhebberij en de ander, Jacques, is op dit onderwerp gepromoveerd. Ze delen met dit boek hun onderzoeksmethoden en jarenlange ervaring met de lezers.  Zo lees ik dat om de natuur goed te bestuderen je best op een vaste plaats gaat zitten en goed om je heen moet kijken, met de verrekijker binnen handbereik. Voor oudere mensen of mensen die niet meer zo mobiel zijn kan die vast plaats de tuin of het balkon zijn. Dit observeren is voor hen een actieve bezigheid waar ze veel plezier aan kunnen beleven. Doorheen het boek staan tips om huismussen naar je tuin te lokken en hopelijk te laten nesten.  Een gouden tip is het planten van hagen.  Een haag zorgt voor de drie v’s … voedsel, veiligheid en voortplanting.

Als elke lezer één aangeboden tip toepast in de eigen omgeving, dan werken we allen samen aan de vooruitgang van de huismus.  Hopelijk neemt dan op termijn het aantal huismussen weer toe.

Prima boek met tevens aandacht voor de cultuurgeschiedenis tussen mens en vogel.

Tags: Vogelgids