• Richtprijs: € 34,99
  • Datum: 31/07/2014
  • Uitgeverij: Atlas Contact
  • Verdeeld door: VBKU
  • DE ONTLUISTERING VAN AMERIKA Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE ONTLUISTERING VAN AMERIKA Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Iedereen die zelfs maar een beetje het nieuws volgt weet dat het huidige Amerika niet meer de natie is die beschouwd werd als wereldleider op sociaal, politiek en economisch vlak. Wat ons tegenwoordig bereikt zijn verhalen van armoede en ellende. Fabrieken die sluiten, steden en dorpen die leeglopen omdat er geen werk is en vooral de financiële crisis die mee de ineenstorting van de huizenmarkt veroorzaakte. Jarenlang werden er hypotheken aangeboden aan mensen die zich dit eigenlijk niet konden veroorloven. Hierdoor werden juist de hardwerkende Amerikanen getroffen.

In het boek wordt de levensloop gevolgd van een handvol bekende en onbekende Amerikanen tussen 1978 en 2012. Het beslaat een breed spectrum: zowel de politieke als de financiële top en de de-industrialisering komen aan bod. Packer beschrijft dit alles zonder conclusies te trekken, dat laat hij aan de lezer over. De meeste lezers zullen het romantische beeld van Amerika waar je van krantenjongen tot miljonair kunt uitgroeien vergeten. De ontluistering van Amerika is ingedeeld in aparte hoofdstukken die het - soms alledaagse - leven van de Amerikanen beschrijft. Hoe zij onder andere moeten spartelen om het hoofd boven water te houden of stilaan gedesillusioneerd worden.

Het boek is zeker geen opsomming van saaie interviews, de auteur beschrijft op een zeer leesbare wijze de geschiedenis van Amerikanen bij de aftakeling van de industrie, de opkomst van de grote bedrijven en de invloed van het grote geld op de Amerikaanse politiek. Het is kortom een raak maar ook pijnlijk portret van een grote natie. Hiermee moeten velen de illusie van het land van belofte, waar indertijd miljoenen landverhuizers naar emigreerden, danig bijsturen.

Tags: Geschiedenis, Vakantie USA