• ISBN: 9789052109053
  • Bladzijden: 168
  • Datum: 14/06/2013
  • Uitgeverij: Tirion
  • HERKEN DE VOGEL Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HERKEN DE VOGEL Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Overkomt het je ook dat je vogel ziet maar niet weet om welke vogel het gaat? Je bent absoluut niet de enige! Voor zulke mensen stelde Lars Gejl dit boek voor beginnende vogelaars samen. Eenmaal je vogels kan determineren neem je ook een veldgids ter hand, waarin je meer gedetaileerde informatie vindt. Wanneer je met zekerheid weet dat die vogel voor je een specht is, wil je immers ook graag weten om welke van de 10 soorten hier voorkomende spechten het gaat.

Belangrijkste uitgangspunt om een vogel te determineren is het silhouet. Je vindt er honderden in deze gids. Interessant is wel dat de auteur een aantal goed op elkaar lijkende silhouetten naast elkaar plaatst. De silhouet van een aalscholver en een roodkeelduiker of van een spreeuw en een pestvogel zijn wel erg gelijkend. Pas als je ze naast elkaar plaatst zie je de verschillen. Behalve individuele silhouetten zijn er ook groepssilhouetten: welk patroon vormen bepaalde vogels tijdens hun gezamenlijke vlucht.

Tweede belangrijke factor is de "jizz", een wat vreemd gevormde afkorting van "general impression of size and shape". Een combinatievan silhouet en grootte, zou je kunnen zeggen. Vandaar dat de auteur ook werkt met maten: Small, Medium, Large, Extra Large, enz... Bij de grotere maten is de spanwijdte belangrijk, bij de kleinere de lichaamslengte.

Eenmaal je silhouet en jizz ietwat onder de knie hebt, waag je je aan andere kenmerken zoals gedrag, verenkleed, biotoop, enz...En dan zijn er natuurlijk de vele duidelijke foto's in deze stevige uitgave. De geduldige, stap voor stap benadering van de auteur helpt beslist om het determineren van vogels aardig onder de knie te krijgen. Enige tijd volhouden en je kan als vogelaar op stap.

Ondertitel: "500 Europese vogels in woord, beeld en silhouet".

Tags: Natuur, Vogelgids