• Categorie: Wandelgidsen
  • Richtprijs: € 22,95
  • Datum: 20/08/2017
  • Uitgeverij: KNNV
  • VELUWE DE NATUURGIDS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • VELUWE DE NATUURGIDS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Vzw Crossbill heeft zich tot doel gesteld om zoveel mogelijk mensen te enthousiasmeren voor natuur.  Het is een Nederlands-Europese organisatie en één van haar projecten is het uitgeven van Engelstalige natuurgidsen. Deze gids over de Veluwe is de eerste Nederlandstalige uitgave.  Het is de bedoeling om een volledige serie over Nederlandse natuurgebieden te publiceren.  Voor mij mogen ze dit uitbreiden naar België.  Een gids over Belgisch-Limburg zou mij alvast enthousiasmeren!

Waarom vind ik dit boek de beste natuurgids in tijden? Waarom is dit een voorbeeld voor alle andere toekomstige boeken over natuurgebieden?  Deze uitgave is een trendsetter en voldoet aan de behoefte van de hedendaagse wandelaar en fietser.  Je krijgt heel wat belangrijke informatie aangereikt dat je zélf op je eigen tempo kan ontdekken!  En de auteur speelt hier een grote rol in.  Zo lees je per maand welke de mooiste wandelroutes zijn en wandel je mee met de hoogtepunten van de seizoenen. Je krijgt tal van aanstreeplijstjes aangereikt om de meeste memorabele natuurplekken en andere ‘must sees’ te ervaren.  Zoals de tien mooiste bossen, de tien mooiste bomen, de tien beste observatiepunten, de tien beste wildroutes, de tien beste excursies en de tien mooiste herfstroutes.

Doorheen het boek zijn er tal van aandachtvakjes met verschillende tips wat je onderweg kan verwachten. Je kan kiezen uit 22 wandel- en fietsroutes. De tochten zijn zéér gedetailleerd beschreven met tips over wild, stuifduinen, vogels, vlinders, paarse heidevelden,  libellen, reptielen en amfibieën. Verder is er uitgebreide informatie over het landschap, de geschiedenis van het natuurgebied, de geologie, de flora en de fauna.  Ook praktische informatie zoals lengte van de tocht, parkeergelegenheid en toeristische info zijn helder toegelicht.  De plannetjes, routebeschrijvingen en prachtige foto’s laten je verlangen om onmiddellijk één van de tochten aan te vatten zoals de Dassenberg, het Renkums Beekdal, Kootwijkerzand of de polders bij Oldebroek.

Dit is een fantastische gids voor de natuurliefhebber en de comfort minnende leunstoelreiziger.  Het is geschreven in samenwerking met KNNV-uitgeverij. Wanneer is een gids over Limburg gepland?  Of over beide, Belgisch- en Nederlands-Limburg samen?   Belgisch-Limburg heeft alvast 2.000 km aan wandelwegen in de natuurgebieden van de Maasvallei, de Hoge Kempen, Haspengouw, Bosland …. Ik kijk er alvast reikhalzend naar uit!

Tags: Natuur, Vakantie Veluwe