• ISBN: 9789401445887
  • Bladzijden: 195
  • Richtprijs: € 25,99
  • Datum: 7/05/2021
  • DE GROTE VAN EYCK ATLAS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE GROTE VAN EYCK ATLAS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Jan Van Eyck is één van de grootste schilders aller tijden.  Zijn vernieuwende manier van schilderen opende de deuren van de voornaamste vorstenhuizen in de vijftiende eeuw.  Jan was een hype.  Én opvolger van zijn beroemde broer Hubert.  De roots van de broers Van Eyck liggen in het Limburgse Maaseik.

Op basis van de weinige kunstwerken die van Jan Van Eyck (1390-1441)  overgeleverd zijn, tracht de schrijver te achterhalen welke plaatsen deze meester-schilder bezocht heeft.  Hij vindt sporen terug in Tongeren, Brugge, Gent, Luik, Den Haag, Rijsel en Hesdin. Er zijn ook sterke aanwijzingen van een reis naar Jeruzalem, via Italië.  Dat blijkt uit één van de schilderijen met een stadsgezicht dat door kenners als Jeruzalem bestempeld wordt. Jan Van Eyck was dus een échte globetrotter.  Uit archieven van Rijsel blijkt dat hertog Filips de Goede, Jan Van Eyck meermaals op ‘geheime’ reizen stuurde.  Dat blijkt uit de betaalde bedragen.  Het ging om veelvouden van zijn jaarsalaris. Blijkbaar was Jan van Eyck naast een groots schilder en portrettist, ook een bekwaam diplomaat.

Aan het bekendste werk, Het Lam Gods, wordt een apart hoofdstuk gespendeerd.  Niet om te vertellen hoe groots en uniek dit werk is.  Want dat weten we allemaal wel. Maar wel om de reis te reconstrueren dat dit beroemde schilderij gemaakt heeft.  Reis? Hoe? Is het weggeweest?  Heeft het dan niet altijd, sinds 1432, in de Vijdkapel van de Sint-Baafskathedraal van Gent gehangen? Niet dus.  De auteur maakt een reconstructie van de route die de verschillende panelen aflegden vanaf de diefstal door de Franse troepen in 1794 tot de terugkeer via Oostenrijk en Duitsland in 1945.  Tussendoor is er ook nog de diefstal van de panelen van de Rechtvaardige Rechters.  Een fictieschrijver zou het zo zot niet kunnen bedenken. De realiteit is soms straffer dan de fictie!

Met deze boeiende reisgids wandel je letterlijk in de voetsporen van de meester.  Negen steden en evenzoveel wandelingen verder ben je helemaal mee met dit verhaal.  De duidelijke stadsplannetjes en bijhorende foto gidsen je langs de locaties waar Jan Van Eyck korte of langere tijd verbleef én waar hij vermoedelijk zijn inspiratie opdeed.

Tags: Kunstboek, Lannoo uitgeverij