• ISBN: 905826405X
  • Bladzijden: 319
  • Datum: 14/01/2007
  • Uitgeverij: Davidsfonds
  • HET ECHTE ZUID-AFRIKA Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HET ECHTE ZUID-AFRIKA Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Zuid-Afrika heeft schitterende en zeer gevarieerde landschappen te bieden en een rijke flora en fauna. Daarnaast heeft het land een interessante menselijke geschiedenis die flink wat monumenten opleverde, maar kun je er ook flink wat zien en opsteken van de geologische geschiedenis van de aarde. De auteur van deze gids woont in Zuid-Afrika en is er reisleider, waardoor hij flink wat eigen weetjes in het boek kon onderbrengen.

Zoals tal van reisboeken is ook dit opgesplitst in twee grote delen. Het eerste algemene deel bezorgt je in een notendop het belangrijkste wat je moet weten over Zuid-Afrika. Daar worden ook de meest voorkomende vragen van toekomstige reizigers beantwoord en krijg je een overzicht van de geschiedenis van het land. Om een rondleiding door dit uitgestrekte land enigszins overzichtelijk te houden heeft de auteur het tweede deel van zijn boek onderverdeeld in 23 hoofdstukken die telkens één regio omvatten. Verscheidenheid op vlak van natuur is troef in Zuid-Afrika, vandaar dat de uitdrukking “de wereld in één land” beslist niet overdreven is. Bij wijze van naschrift vindt de lezer achteraan in deze uitgave ook nog twee hoofdstukjes over de Zuid-Afrikaanse wijn en de keuken van het land.

Een groot land als Zuid-Afrika heeft veel informatie te bieden, geen tekort aan schrijfstof dus. Toch weet de auteur op een en dezelfde pagina tweemaal te melden dat er “tussen de 8ste en de 14de eeuw heel wat moet gebeurd zijn, al weten we nog niet precies wat”. Als je over iets niet veel weet dan schrijf je dat toch geen tweemaal op dezelfde pagina? Misschien beïnvloedt de ervaring als reisleider wel de schrijfstijl van de auteur. Twee zinnen na elkaar laten beginnen met dezelfde plaatsnaam klinkt niet zo afwisselend. Behoorlijk wat zinnen ook vangen aan met een lidwoord. De uitdrukking “een naam die klinkt als een bom” is misschien aan het Zuid-Afrikaans toe te schrijven?

De auteur verwerkt behoorlijk veel geologische informatie in zijn boek, naast de klassieke reisinformatie. Indien helder beschreven is dit beslist interessant voor de geïnteresseerde lezer, maar indien niet ... De informatie over de aanwezigheid van goud komt in ieder geval wat warrig over. Hetzelfde geldt voor de beschrijving van het ontstaan van de Vredefortkoepel, ’s werelds grootste en oudste meteorietinslagkrater. Voor de stad Pretoria met zijn 2 miljoen inwoners vermeldt de auteur omgerekend een dagelijkse waterconsumptie van 1 miljoen liter. Dit zou neerkomen op gemiddeld een halve liter per persoon? En dan mogen de bedrijven nog niets verbruiken! Voor de Nederlandstalige lezer komt het verwarrend over het Franse dorpje “Bois d’Elville” vermeld te zien als “Delville Woods”.

Ongetwijfeld weet de auteur bijzonder veel over Zuid-Afrika, maar het zou prettiger zijn mocht hij zijn kennis ietwat meer gestroomlijnd kunnen overbrengen, ontdaan ook van soms warrige en vaak herhaalde vergelijkbare geologische gegevens. Nuttig voor de lezer zijn de stukjes “hoe te bereiken”. Bovendien zal de lezer ook genieten van de talrijke prachtige foto’s die de tekst rijkelijk illustreren.

Afmetingen:  16.5 x 24.0 cm
Te koop bij het Davidsfonds en in de betere boekhandel

Tags: Davidsfonds Uitgeverij, Vakantie Afrika, Vakantie Zuid-Afrika