• ISBN: 9789401405973
  • Bladzijden: 416
  • Richtprijs: € 22,99
  • Datum: 8/11/2013
  • DE MOOISTE DORPEN VAN FRANKRIJK Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE MOOISTE DORPEN VAN FRANKRIJK Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In België zijn we al langer bekend met onze ‘mooiste dorpen’. Enkel jaren terug hadden we een heuse verkiezing in Vlaanderen met als mooiste dorp Oud-Rekem in de provincie Limburg. In de nasleep hiervan verschenen er ook boeken over dit thema.  En nu is onze zuiderbuur Frankrijk aan de beurt.  Wist je dat 80% van de Franse gemeenten minder dan 2.000 inwoners tellen? Een reden te meer om deze dorpen onder de loep te nemen.  Wat is een dorp?  Hoe is het ontstaan?  Welke dorpsvormen zijn er?  Wat is de architectuur van het dorpshuis?  Welk is de invloed van een dorp op een stad?  Dit en nog meer vind je in de uitgebreide inleiding.

250 dorpen in 10 regio’s zijn opgenomen in deze gids.  Per regio staan op een overzichtsblad de mooiste dorpen per departement in alfabetische volgorde opgesomd. Daarna wordt elk dorp op een aparte pagina uitgebreid voorgesteld.  Allereerst is er een korte beschrijving van het plaatsje.  Daarna volgen een beetje geschiedenis en de bezienswaardigheden.  Bij de musea staan de openingsdagen, een URL, een telefoonnummer en wat er voor moois te zien is.  Als er een jaarlijks evenement is wordt dit in de kantlijn vermeld.

Tot mijn verrassing staat Mont-Saint-Michel ook in dit boek.  Ik heb er nooit bij stilgestaan dat deze grote toeristische trekpleister ook een dorp is!  De mooie foto’s nemen je mee naar kasteeldorpen, abdijdorpen of een dorp als een arendsnest op een rots.  Op de achterflap wordt verwezen naar 1-, 2- en 3-sterrendorpen.  Maar in het boek heb ik de betekenis ervan niet teruggevonden.

Tags: Michelin uitgeverij, Mooiste bestemmingen ter wereld, Vakantie Frankrijk