RUSLAND & OEKRAÏNE

Book RUSLAND & OEKRAÏNE
  • RUSLAND & OEKRAÏNE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • RUSLAND & OEKRAÏNE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Dit is een nieuwe uitgave van Informatie Verre Reizen. Met deze gids willen de auteurs je laten kennismaken met wat er echt leeft in Rusland en Oekraïne. En daarvoor trekken ze eveneens naar de plaatsen waar je als toerist heen reist: Moskou, Sint-Petersburg of Kiev. Daar ga je even achter de schermen kijken, samen met de lokale bevolking. Een unieke en ontluisterende ervaring.

De eerste bijdragen spreken boekdelen over hoe het er aan toe gaat in Rusland. Grote teneur: de Russen kijken ernaar en reageren niet. Of toch, zo was het tot net voor de laatste verkiezingen. Er kwam protest door een vermoeden van fraude, maar dat werd dan weer op z'n Russisch opgelost. Toch is er een kentering en begint het Kremlin de kracht van de bevolking in te zien.

En dan doet Hans Loos een boekje open over de Russisch-Orthodoxe kerk. Je moet het lezen, het gaat over geld, veel geld. Om van te walgen. De auteur weet even je aandacht af te leiden door een brandende lijkwagen ... Wat je vooral zal bijblijven is het artikel over de behuizing. Dit geeft je een totaal andere kijk als je reist door Rusland. Als toerist krijg je immers dit deel van het verhaal niet te horen, laat staan te zien.

Je reist verder door Rusland met de Transsiberië Express en komt zo in het thema muziek terecht. Voor het avontuur reist een auteur mee met de BAM, een minder bekende trein. Onthou vooral dat je dit voorbeeld niet moet volgen! Tot zover Rusland want dan ga je naar Oekraïne. het kan bijna geruisloos want de verbondenheid tussen beide landen is groot. Alhoewel de Oekraïners niets meer moeten weten van de 'Moskovieten'.

De hoofdstukjes over Oekraïne zitten vol verrassingen. Er is vooreerst die onderlinge verbondenheid met de Russen. Er is eveneens een band tussen hen en de Polen, en dan is er nog Europa. Bizar is hun beschikking in het lot en daardoor doen ze heel rare dingen. Begrafenissen zijn al even bizar en wist je dat er een groot tekort is aan mannen?

Bij het omslaan van de laatste pagina wil ik nog meer. Ik krijg meteen zin om met die auteurs een reis door Rusland en Oekraïne te ondernemen, maar dan niet met de BAM.

Tags: Te gast in, Vakantie Oekraïne, Vakantie Rusland