ESTLAND, LETLAND & LITOUWEN (CAPITOOL REISGIDSEN)

Book ESTLAND, LETLAND & LITOUWEN (CAPITOOL REISGIDSEN)
  • ESTLAND, LETLAND & LITOUWEN (CAPITOOL REISGIDSEN) Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ESTLAND, LETLAND & LITOUWEN (CAPITOOL REISGIDSEN) Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De drie ogenschijnlijke lilliputterlandjes, die meer dan eens in de clinch lagen met de machtige buur Rusland, wekken de interesse op van nogal wat mensen: of ze nu onderweg zijn of de wereld eerder overschouwen vanuit hun luie zetel. Deze goed uitgewerkte gids naar een beproefd recept geefteen prima inzicht in diverse aspecten van de drie Baltische staten.

Om een idee te krijgen van de kennis van de auteurs over de betrokken regio kan het interessant zijn enkele trefwoorden uit te proberen. De vandaag internationaal zeer gerenomeerde componist Arvo Pärt wordt alvast tweemaal vermeld en krijgt een summiere biografie. Naar de zeer befaamde Barnsteenroute was het even zoeken, want die zat verborgen onder "Baltisch barnsteen". Terecht wijden de auteurs er twee pagina's aan, waarop inhoudelijk niet meteen iets aan te merken valt.

In het hoofdstukje over de vroegste geschiedenis van de regio brengen de auteurs ons in verwarring. In de inleiding lezen we dat die geschiedenis begint in 2000 voor Christus met de komst van de eerste Baltische stammen, de voorouders van de huidige Esten, Letten en Litouwers. Slechts enkele regels verder luidt het dat de regio al bewoond was 10.000 jaar voor Christus. En dan volgt: "...pas rond 3.000 voor Christus arriveerden de voorouders van de huidige bewoners." Wanneer begon die geschiedenis eigenlijk en wanneer arriveerden de voorouders van de Balten? Ook al breng je de lezer maar eenmaal in grote verwarring, dat straalt toch af op de rest van het boek. Samengevat: dit is een degelijke gids, maar toch knaagt er ietwat.

Tags: Baltische staten, Capitool reisgidsen, Vakantie Estland, Vakantie Letland, Vakantie Litouwen