• Bladzijden: 96
  • Richtprijs: € 8,95
  • Datum: 5/02/2011
  • Uitgeverij: Informatie Verre Reizen
  • VS & CANADA - TE GAST IN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • VS & CANADA - TE GAST IN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Met deze 'te gast in' trekken we naar Noord-Amerika, dus de Verenigde Staten van Amerika en Canada. Een gloednieuwe uitgave naar een druk bereisde bestemming en dat zijn we niet altijd gewoon van de reeks 'te gast in'. Meestal geven ze gidsen uit over niet alledaagse landen maar ditmaal gooien ze het duidelijk over een andere boeg. Althans wij denken dat we de gewoonten en cultuur van Noord-Amerika kennen.

Niets is echter minder waar! Het zal je algauw duidelijk zijn dat die Europese inwijkelingen er na meer dan twee eeuwen veel andere gewoonten op na houden. Uiteraard is er ook aandacht voor de eerste bewoners van dit continent en schuwt men niet om politieke beslissingen aan de kaak te stellen (cfr. de Inuit in Canada).

In een eerste deel trek je naar de VS. De auteurs gaan elk in hun vakgebied dieper in op thema's die ons niet vreemd overkomen: ketenrestaurants, religie, orkanen, ondernemen, teamsporten en indianen. Je maakt er kennis met de cultuurverschillen tegenover Europa en de machtige natuur die het soms spannend maakt en een andere keer overweldigend is. De auteurs graven dieper in op die thema's dan wat je op televisie of in de geschreven pers verneemt. Met andere woorden, zij zijn niet op zoek naar sensatie maar weten je toch enorm te boeien.

In het tweede deel trek je naar Canada. Aangrijpend is het stukje over de Inuit of de 'eskimo' van Canada. Dit is  eveneens het land van de cowboy's vernam ik voor het eerst. Ook die machtige natuur in Canada krijgt de nodige aandacht maar wat vooral mijn interesse trok was het stukje over Franstalig Canada, Québec. Je krijgt er het verhaal te horen van verschillende inwoners. Ooit trok ik een maand op reis met een groep uit deze Canadese regio. In dit stukje herken ik heel duidelijk hun typische cultuur. Proficiat aan de auteur!

Het is een verrassend en boeiend boekje dat ik ten zeerste aanbeveel voor al wie interesse heeft in Noord-Amerika.

Tags: Te gast in, Vakantie Canada, Vakantie USA