CHINA, TE GAST IN

Book CHINA, TE GAST IN
  • CHINA, TE GAST IN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • CHINA, TE GAST IN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Te gast in China is al aan zijn 9de druk toe en is volledig geactualiseerd. Je maakt er kennis met het China van de Chinezen zoals toeristen het dikwijls niet te zien of te horen krijgen. De lokale gidsen raken veel van die gevoelige thema's immers niet aan en met 'Te gast in China' kom je het wel te weten. De vele cultuurverschillen en gebruiken van een bevolking van 1,3 miljard mensen in een klein boekje persen is niet eenvoudig. Toch werd dit goed opgelost.

Zes auteurs die nauw verbonden zijn met China brengen je elf verhalen over dit land. Je krijgt een kijkje achter de schermen van China op vele verschillende domeinen, van bijgeloof over gastronomie tot daguitstapjes maken met de Chinezen. Het start allemaal met een treinreis naar de Rode Hoofdstad, Ruijn. Daar werd Mao uitgeroepen tot voorzitter van de communistische partij. In een tweede verhaal maak je kennis met de verschillende minderheden in het land en hoe de regering ermee omgaat. Je verneemt er waarom de Chinezen elkaar ook niet begrijpen want hun talen en schrift verschillen.

In een ander verhaal verneem je veel over de gebruiken van de Chinezen. Dit is noodzakelijke kennis om een reis naar China in optimale omstandigheden te beleven. Op restaurant gaan in China is een belevenis op zich. De details kan je lezen in het verhaal van Caroline van Ommeren, een specialiste van de wereldkeukens. Een heel interessant verhaal is dat van het bijgeloof van de Chinezen. De veelzijdigheid van de auteurs komt ook aan bod in o.m. het stukje over de hedendaagse Chinese kunstenaars. Hoe het komt dat Chinese namen zo vreemd klinken voor Nederlanders is een ander thema. De redactie heeft hier wel een steekje laten vallen door alleen te verwijzen naar 'Nederlanders', Belgen zijn voor 60% Nederlandstalig en deze gidsjes worden ook in België verkocht.

Het allerleukste verhaal is de laatste bijdrage. Je reist mee met een Chinese dame die een daguitstap maakt. Tot in detail kom je te weten hoe het reiswereldje in China is gecommercialiseerd. Wie ambities heeft om daar een reisbureau te openen moet dit zeker gelezen hebben.

Is het je eerste kennismaking met de unieke en zeer waardevolle reeks 'te gast in'? Dan moet je eens hun website op www.tegastin.nl/china bezoeken. Je kan daar een paar pagina's van deze gids doorbladeren. Doen!

Tags: Mao, Ruijn, Te gast in, Vakantie China