• Bladzijden: 173
  • Categorie: Logiesgidsen
  • Richtprijs: € 15,99
  • Datum: 22/06/2012
  • 20X HASSELT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • 20X HASSELT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

‘Hoofdstad van de smaak’.  Voor deze titel staat Hasselt, de Limburgse provinciehoofdstad aan de Demer.  Deze stadsgids nodigt uit om in 10 hoofdstukken met deze stad kennis te maken.  Er wordt de kaart getrokken van onder meer de vrouwen, de cultuurtoerist, gezinnen met kinderen, de natuurliefhebber, de lekkerbek en de nachtraaf.  Per hoofdstuk worden er tips aangereikt voor logies, restaurants en ideetjes om te genieten.  Je kan logeren in een oude jeneverstokerij, lekker eten in een voormalige brandweerkazerne of winkelen in een oud-postgebouw.  Van alle besproken horeca, boetieks, musea of andere zijn de adressen en URL’s opgenomen.

Vrouwen spelen (speelden) een belangrijke rol in Hasselt.  In de middeleeuwen regeerden de cisterciënzerzusters vanuit de Abdij van Herkenrode.  Enkele eeuwen later waren de zieken in goede handen van de grauwzusters.  En vandaag worden vrouwen op een verhoogje gezet in de boetieks en de exclusieve winkels.

Met het rijke verleden en de hedendaagse kunst maak je kennis in de diverse musea zoals het Jenevermuseum, het Modemuseum en Z33.  Met behulp van heel wat themawandelingen of fietsroutes kan je Hasselt, met haar verkeersarme binnenstad en haar groene stadsrand, op je eigen tempo ontdekken.  En dit met behulp van de Vriendinnenroute, de Moderoute, de Smaakroute, de Architectuurroute of natuurlijk de Jeneverroute.  De uitneembare stadskaart kan hier een handig hulpmiddel zijn.

Dat de auteur haar huiswerk grondig gedaan heeft blijkt uit het feit dat zij weet op welke muur in de binnenstad het plaatje hangt met de tekst “Ceci est un mur”.  Sjiek! Want hoeveel Hasselaren of niet-Hasselaren weten waar dit plaatje hangt?  Dit is een leuke en smaakvolle stadsgids die deel uitmaakt van een reeks.  Hiervan zijn reeds verschenen: 20x Oostende en 20x Kortijk.

Ondertitel: genieten en logeren in België

Tags: 20X, Citytrip Hasselt, Lannoo uitgeverij, Vakantie Limburg