• Bladzijden: 239
  • Categorie: Jeugdreisboeken
  • Richtprijs: € 25,99
  • Datum: 1/11/2021
  • DE NATUUR IN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE NATUUR IN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Sinds corona hebben heel wat mensen de natuur (her)ontdekt en trekken ze massaal hun wandelschoenen aan.  Uitgeverijen en schrijvers volgen deze tendens.  Dat merk je aan het groeiend aantal ‘natuurboeken’ dat op de boekenmarkt verschijnt.  Lannoo en Natuurpunt sprongen ook op deze kar en brachten samen een opmerkelijk boek uit. Op het ritme van de seizoenen wordt de lezer meegetrokken naar de natuur van de Lage Landen.  De doelgroep kan zowel een gezin met jonge kinderen, een jeugdbeweging of een seniorengroep.  Het aanbod is zo divers dat iedereen aan zijn trekken komt.  De schrijver trok voor dit boek een heel jaar, met zijn jonge kinderen en zijn halve trouwboek, door de natuur en deelt met de lezer zijn bevindingen en vaststellingen.

Het ritme van de seizoenen vind je terug in de onderverdeling van de hoofdstukken.  Die beginnen met januari, februari tot en met december. Elke maand ontdek je een nieuw natuurgebied of biotoop. Belangrijk is de info over welke periode een natuurgebied op haar mooist of interessantst is.  De Voerstreek met haar typisch kleinschalig landschap is op haar best in september.  Oktober is dan weer ideaal voor de Ardense bossen met haar burlende herten. Het Waddeneiland Schiermonnikoog is boeiend in november met haar trekvogels, duinlandschap, wadden en slikken, kreken, schorren en kwelder.

Doorheen het boek vind je een overvloed aan weetjes zoals het oranjetipje dat voornamelijk op de pinksterbloem foerageert, het ontstaan van de ‘moedergang’ van de Grote Berkenspintkever, het bosmierlieveheersbeestje dat een dubbelganger is van het zevenstippelig lieveheersbeestje en de nachtvlinders die met hun tong het nectar van de Kamperfoelie oplikken.  Er zijn heel wat leuke tips om samen met kinderen te doen zoals het maken van een nestkastje, een potje van berkenschors of een erwtentipi.  De talloze foto’s tonen de verschillende landschappen en haar bewoners.  Ook de minder bekende soorten zoals de bijenwolf, klein warkruid, bastaardzandloopkever en het knopsprietje komen aan bod.

De auteur Joeri Cortens is werkzaam bij Natuurpunt.  Hij is een prima verteller en weet de lezer te enthousiasmeren om erop uit te trekken en nieuwe natuurkennis op te doen.

Prima natuurboek, geschreven voor de jeugd, maar interessant en boeiend voor iedereen!

Ondertitel: "Een jaar vol ontdekkingen, belevenissen en inzichten"