• ISBN: 9789068688344
  • Bladzijden: 79
  • Datum: 19/12/2022
  • Uitgeverij: Uitgeverij Thoth
  • HISTORISCHE ATLAS VAN ANTWERPEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HISTORISCHE ATLAS VAN ANTWERPEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Samenwerking tussen verschillende organisaties, die meerdere disciplines in huis hebben, kunnen vaak leiden tot mooie resultaten.  Dit boek is hier een mooi voorbeeld van.  De ruimtelijke diensten van ’t stad en de onderzoeksgroep, Centrum voor Stadsgeschiedenis van de Universiteit Antwerpen, hebben samen ‘GIStorical Antwerp’ opgericht. GIS is een computerprogramma en staat voor Geografische Informatie Systemen.  Er worden ruimtelijke gegevens in verzameld, opgeslagen en geanalyseerd. GIStorical is een historische GIS waarin onder andere de evoluties van de stad Antwerpen van de late middeleeuwen tot vandaag in kaart worden gebracht.

De onderzoekgroep heeft de bestaande kaarten en plannen bestudeerd om zo de levensloop van de Scheldestad te kunnen analyseren.  Om een breder publiek kennis te laten maken met de mogelijkheden tot visualiseren en analyseren van GIStorical Antwerpen werd deze atlas uitgegeven. Vanzelfsprekend wordt hierdoor ook de geschiedenis van deze havenstad dichter bij de lezer gebracht.

Vooral het beeldmateriaal staat in dit boek op de eerste plaats.  Er wordt gebruik gemaakt van middeleeuwse plattegronden, vroegmiddeleeuwse tekeningen uit kronieken, hedendaagse luchtfoto’s, schilderijen met zichten op de oude stad, reconstructies van verdwenen historische infrastructuur aan de hand van GIS-kaarten, ingekleurde kopergravures, schetstekeningen, niet-gerealiseerde futuristische tekeningen, verkavelingsplannen …

Al deze beelden laten zien hoe Antwerpen was, geweest had kunnen zijn en nu is.  Aan de hand van de prenten en de verhalen krijgt de lezer inzicht in de geschiedenis van de sinjorenstad.  Een waar caleidoscopisch prisma passeert de revue.  Van het rechttrekken van de Scheldekaaien, de Nieuwe Beurs, het nieuwe Havenhuis, het Fort Lillo, de Bourlaschouwburg, het Koninklijk Stapelhuis, het industrieel Antwerpen, het E3‑spaghettiknooppunt tot de hoogbouw van het Eilandje.

Ruimtelijke ontwikkelingsplannen van de middeleeuwse Gouden Eeuw, over de negentiende-eeuwse industrialisatie tot de innovatieve creaties van de eenentwintigste eeuw zijn in deze uitgave boeiend in beeld gebracht.  Een project dat navolging verdient door andere steden!

Ondertitel: "Stad van droom en daad".

Tags: Atlas, Citytrip Antwerpen