• Richtprijs: € 16,50
  • Datum: 27/02/2010
  • Uitgeverij: Houtekiet
  • Verdeeld door: Linkeroever Uitgevers
  • HET LEVEN VAN ALBERT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HET LEVEN VAN ALBERT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

'Het leven van Albert' is het complete levensverhaal van ene Albert Tytgadt, een Antwerpenaar, neergeschreven door Louis Van Dievel. Het is een heel bijzonder verhaal van een dynamisch persoon die tijdens de Tweede Wereldoorlog verschillende malen in de gevangenis terecht komt en zelfs een jarenlange opsluiting in concentratiekampen overleeft. Maar dit boek handelt niet alleen over de periode '40-'45. De auteur heeft naar het volledige verhaal van Albert geluisterd en neergeschreven voor het nageslacht. Het is een rijk gevuld leven van een dynamisch en succesvol personage waarbij het wielrennen de rode draad is.

Het verhaal verloopt cronologisch vanaf de jeugdjaren van Albert. Zijn ouders blijven in dit boek evenwel steeds een belangrijke rol spelen. Je krijgt het verhaal van de slagerij dat hij opstart samen met zijn liefhebbende vrouw Liza. De oorlog is echter een belangrijke spelbreker. Eerst als soldaat, dan als gevangene in Belgische gevangenissen en later in verschillende concentratiekampen maak je kennis met die moeilijke jaren. De auteur heeft deze periode zeer goed en bondig beschreven. Na de oorlog is het cronologisch verloop van Albert zijn levensverhaal plots zoek. Na een paar hoofdstukken echter excuseert de auteur zich voor de overschakeling naar een thematische behandeling. Eerst komt dit nogal storend over maar al snel stelt het geen probleem meer.

Het boek eindigt met de laatste maanden van de 91-jarige Albert. Het boek is echter zodanig geschreven dat Albert voor de lezer geen onbekende meer is, eerder een buur of zelfs een vriend. De laatste hoofdstukken die zijn levenseinde aankondigen zijn dan ook pakkend. Op dat ogenblik stapt de auteur ook in het verhaal en vertelt hij hoe hij Albert ervaart, hoe hij hem zoekt, vindt en uiteindelijk zijn zoon Julien en de omstreden Jenny ontmoet.

Louis Van Dievel is er subliem in geslaagd om het levensverhaal van Albert op een unieke, meeslepende manier neer te pennen.

Tags: Geschiedenis, Oorlog, Tweede Wereldoorlog