• Bladzijden: 542
  • Richtprijs: € 34,99
  • Datum: 16/07/2022
  • Uitgeverij: Horizon Uitgeverij
  • DE FRANSE REVOLUTIE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE FRANSE REVOLUTIE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

François Robert, advocaat uit Gimnée, bij Luik in het huidige België, vertelt aan de lezer over de gebeurtenissen die geleid hebben tot de Franse Revolutie.  In ‘De Salle de 1792’, in Versailles, hangt op een prominente plaats, het portret van François Robert. Een revolutionair. Zomaar tussen de grote namen van de Franse Revolutie! Dit verhaal laten vertellen door een Belg is een geniale vondst van de schrijver.  Het biedt nieuwe mogelijkheden. Door François Robert in te zetten kan de Franse Revolutie vanuit nieuwe perspectieven en verhaallijnen verteld worden. Want in dit boek worden zowel de gebeurtenissen in Frankrijk áls in België belicht.  Hoe ervaarden de inwoners, de militairen, de adel en de geestelijke stand van beide landen wat er zich afspeelde? De Franse leuze ‘vrijheid, gelijkheid, broederschap’ gold alleen voor de Fransen en niet voor de onderdrukte Belgen.

De schrijver maakt van in het begin duidelijk dat België toen niet hetzelfde gebied was zoals we dit nu kennen.  Er waren de Oostenrijkse Nederlanden én er was het Prinsbisdom Luik.  Dit laatste was ongeveer het gebied dat nu de provincie Limburg is én een deel van de provincie Luik.  Hierdoor maakt hij komaf met de foute schoolse aangeleerde beeldvorming van het huidige België vóór 1830.  Chapeau!

In de nu Belgisch-Limburgse en Luikse gebieden vluchtten de conscrits de bossen in en doken de priesters onder in hun parochie of een naburig dorp. Het straatbeeld moest neutraal zijn wat tot gevolg had dat alle kapelletjes, heiligenbeelden, kruisen en lievevrouw beeldjes vernietigd werden. Klokken werden uit de kerktorens gehaald en kapot geslagen. De Boerenkrijgers verweerden zich dapper, maar werden verslagen in Hasselt.

Johan Op de Beeck heeft zoals steeds zijn werk gebaseerd op uitgebreide onderzoekbronnen.  Hij houdt er met zijn verhaal stevig de pas in. Waardoor de vertelling sneller lijkt te gaan.  De omwenteling in Frankrijk en België leest als een pageturner.  De enorme woordenschat en vertelkunst zijn fenomenaal en meeslepend.  Ik kijk uit naar het tweede deel: Van terreur tot Napoleon.

Ondertitel: "1. Van revolte tot republiek".

Tags: Franse Revolutie, Geschiedenis