• Bladzijden: 277
  • Richtprijs: € 29,99
  • Datum: 17/11/2021
  • Uitgeverij: Houtekiet
  • GENT FILMSTAD Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • GENT FILMSTAD Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Al in 1896 ging in Gent de eerste filmvertoning door, toen in de Opera. Het was weliswaar privé en voor een select gezelschap. Geleidelijk aan zou de filmbeleving zich verspreiden over de ganse stad; in chiquere zalen maar ook naar wijkzaaltjes. Naast de cinema's staan ook de filmaffiches in de spotlights in deze uitgave. Doordat een stedelijk reglement de verplichting oplegde om van iedere uitgehangen affiche één exemplaar aan de bevoegde politiedienst te bezorgen bouwde Gent in de loop der jaren eigenlijk onbedoeld een prachtige collectie aan filmaffiches op.

In deze prachtige uitgave kan de lezer mee genieten van vele tientallen voorbeelden van filmaffiches, vooral dan uit de jaren 1938-1961 toen de filmbeleving in Gent op haar hoogtepunt was. Het viel me op dat nogal wat van die affiches Franstalig zijn, ook al gaat het om films van Walt Disney of zijn ze van Amerikaanse, Britse, Duitse of Zweedse makelij. Humphrey Bogart, Cary Grant, Rita Hayworth, Greta Garbo en talloze andere sterren van toen prijken op Franstalige affiches.

Het aantal cinema's dat in Gent ontstond en later weer verdween lijkt ontelbaar. Ze allemaal opsporen en beschrijven zou een enorme taak geweest zijn. Ruim dertig ervan haalden de eindstreep; dit bijzondere boek. Meer onderzoek naar de andere, vooral kleinere wijkzalen, zou ongetwijfeld ook leerrijk zijn omtrent het toenmalige leven in de volkswijken.

Al 125 jaar heeft de film een plek in Gent. Wereldoorlogen, de opkomst van de televisie, home cinema of sociale media hebben wel ingebeukt op de filmcultuur, maar die is nog steeds erg levend. Mocht het verschijnen van deze interessante uitgave ertoe bijdragen dat de interesse voor de filmcultuur weer wat opveert, dan zou dat bijzonder mooi zijn.

Ondertitel: "Cinema's en filmaffiches 1938-1961".

Tags: Citytrip Gent, Geschiedenis