• Bladzijden: 287
  • Richtprijs: € 18,90
  • Datum: 7/09/2008
  • Uitgeverij: C. de Vries-Brouwers
  • ANTWERPEN, KUIEREN & MIJMEREN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ANTWERPEN, KUIEREN & MIJMEREN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Een gids over Antwerpen schrijven is een waagstuk. De auteur moet eerst en vooral optornen tegen monumenten als Van Cauwenbergh, Binnenmans, Lampo, Thys en anderen. Ten tweede is er zoveel historisch materiaal te vergaren waardoor het een hele klus wordt om het kaf van het koren te scheiden. Toch is Wim Vandyck er met “Antwerpen Kuieren & mijmeren” in geslaagd om een interessante en goed leesbare gids af te leveren. Hiervoor verdeelde hij de stad in 25 locaties waarover hij een schat aan informatie aanbiedt. In het boek komen tien pleinen, acht straten en zeven stadspaleizen aan bod. Hij beschrijft telkens de omgeving, de geschiedenis en de huidige stand van zaken. Dit zowel gestaafd door historisch bewezen feiten als met anekdotes en volksverhalen.

Door zijn compact volume is de gids gemakkelijk mee te nemen om zelf op ontdekking te gaan. Het is verwonderlijk hoeveel details je nog kunt ontdekken. Hierdoor kunnen zowel de occasionele bezoeker als de rasechte Antwerpenaar de stad op een andere manier leren kennen. Bovendien leent het zich goed om het gewoon te lezen, de schrijfstijl van Vandyck is op zijn minst boeiend te noemen.

Het boek is rijkelijk geïllustreerd met terzake doende zwartwit foto’s van de auteur zelf. Niets dan lof? Toch enkele minpunten, al liggen die niet bij de schrijver maar bij de vormgever: de foto’s mogen iets groter en dan liefst ook in kleur; het overzichtskaartje achteraan het boek valt wat klein uit waardoor het een chaotische indruk maakt. Een plaatsnaam- en personenregister staat ook op het verlanglijstje bij een eventuele herdruk. De tekst en de gegevens in dit boek zijn het zeker waard.

Tags: Citytrip Antwerpen, Stedentrips, Vakantie België, Vlaanderen, Wandelgidsen