• Bladzijden: 192
  • Richtprijs: € 30,00
  • Datum: 30/08/2020
  • Uitgeverij: Uitgegeven in eigen beheer
  •  PIETER BRUEGEL, EEN LIMBURGER? Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  •  PIETER BRUEGEL, EEN LIMBURGER? Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Over de jeugd van Pieter Bruegel zijn er weinig feiten geweten omdat de nodige bewijsstukken ontbreken. De documenten die de veronderstellingen moeten staven zijn verloren gegaan of nog niet ontdekt. De controverse over zijn geboorteplaats houdt al meer dan een eeuw aan. In dit boek wordt een kritische analyse en evaluatie gemaakt van de bronnen. De auteurs leiden de lezer langs verschillende soorten onderzoeken waaronder ook een topografisch onderzoek. Is Pieter Bruegel geboren in Grote-Brogel (België), in Breugel of in Son ( beiden in Nederland)?  Opvallend is dat deze drie dorpen allen in het stroomgebied van de Dommel liggen.  Voor het eerst wordt ook de persoon van Bruegel in een regionale en historische context geplaatst.  Als Bruegel inderdaad van Grote-Brogel, bij Peer, afkomstig zou zijn mag hij in het rijtje gaan staan van andere uit Limburg afkomstige wereldberoemde schilders uit die tijd.  Limburg zou dan de bakermat zijn van Jan van Eyck uit Maaseik én van Pieter-Paul Rubens (wiens moeder, Maria Pypelinckx, afkomstig was van Kuringen-Hasselt) én van Pieter Bruegel zelf!

De eerste serieuze biograaf van Bruegel is Karel van Mander. 35 jaar na het overlijden van Bruegel schreef hij het ‘Schilder-Boeck’.  Omdat er zo weinig geweten is over het leven van deze schilder is dit boek des te kostbaarder.  Van de werken zijn er gelukkig wél veel die de turbulente geschiedenis van onze regio overleefd hebben.  En dit mogelijk door de klandizie van Bruegel.  Het elitaire publiek van het hof van de landvoogdes Margaretha van Parma en de middenklasse van grote steden behoorden tot zijn klanten.  Een grote collectioneur was de Habsburgse keizer Rudolf II.

Bijna alle biografieën over Pieter Bruegel nemen als uitvalsbasis het ‘Schilder-Boeck’ van Karel van Mander, Bruegels’ eerste biograaf in 1604.  Een bronnenonderzoek is in deze zeer moeilijk omdat er weinig tot geen documenten van Bruegel gekend zijn.

Een uitgebreide zoektocht naar bronnen dringt zich op.  Ook een kritisch-historische studie is nodig.  Doordat Limburg nog steeds niet over een universitaire opleiding geschiedenis beschikt ontbreekt het vaak aan wetenschappelijk onderzoek naar het verleden van deze regio.  Het ontbreken van deze studierichting aan de Universiteit van Hasselt is onvoorstelbaar en moet dringend aangepakt worden!

Dit mooie én leerzame werk bevat talloze illustraties die zorgen voor een aangename sfeerschepping. De drie auteurs hebben een boeiende zoektocht geschreven naar de geboorteplaats van Bruegel.

Het boek is te koop in de vestingen van de Standaard Boekhandel.