• Bladzijden: 525
  • Richtprijs: € 34,99
  • Datum: 20/05/2020
  • Uitgeverij: Uitgeverij Omniboek
  • DE KRUISVAARDERS Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE KRUISVAARDERS Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Over de bijzonder complexe geschiedenis van de kruistochten zijn er al hele bibliotheken volgeschreven. Wellicht daarom opteerde Dan Jones voor een alternatieve aanpak. De chronologie van de kruistochten overzichtelijk bundelen en daarbij rekening houden met diverse locaties en omstandigheden hier in Europa als onderweg en ter plekke is een immense taak.

De kapstok die Dan Jones gebruikt om de kruistochten te proberen omschrijven is de individuele kruisvaarder. "Betrokken bij de kruistochten" ware misschien een wat eenvoudigere term geweest zijn dan "kruisvaarder', want onder die noemer plaatst de auteur iedereen die op een of andere wijze -gewild of ongewild- betrokken was bij die gebeurtenissen: zowel christelijke voormannen als tegenstanders uit de moslimwereld, zowel staatshoofden die in eerste instantie naar eigen gewin keken als arme mannen en vrouwen die hoopten op de beloofde kwijtschelding van hun eerder begane zonden.

Bij de kruistochten betrokken personen opereerden natuurlijk niet in een vacuüm; via hen komt de lezer ook in contact met tal van andere actoren. Als stukjes van een puzzel bij elkaar gebracht schetsen die talrijke "hoofdfiguren" toch een duidelijk beeld van wat de kruistochten waren. Onder de deelnemers waren er beslist met een eerlijke ingesteldheid als figuren met totaal andere bedoelingen. Je leert ze hier kennen.

De werkwijze van Dan Jones -en zijn aangename schrijfstijl- bieden de lezer meer inzicht in een periode die absoluut niet de fraaiste van de Westerse geschiedenis was.

Ondertitel: "De strijd om het Heilige Land".

Tags: Geschiedenis, Kruistochten