• Bladzijden: 396
  • Richtprijs: € 39,95
  • Datum: 21/04/2018
  • Uitgeverij: Uitgeverij Matrijs
  • KLOOSTERS IN LIMBURG Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • KLOOSTERS IN LIMBURG Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Nederlands Limburg is bijzonder rijk aan kloosters; maar liefst 400 komen er aan bod in deze zeer interessante en rijkelijk geïllustreerde uitgave. Kennis is de eerste stap naar grotere waardering voor dit waardevolle religieuze erfgoed. Het aantal kloosterlingen is sterk gedaald, zowel in Limburg als elders, en volstaat niet meer om al die prachtige gebouwen leefbaar te houden en in uitstekende staat te bewaren. Herbestemming is verreweg te verkiezen boven afbraak.

Sommige kloosters ogen bescheiden en bijna verborgen in een stenen landschap, terwijl je je bij anderen afvraagt waarom je dat bijzondere bouwwerk nog niet eerder ontdekte. Een bezoek aan een aantal kloosters mag een religieus aspect hebben, maar daarnaast zijn ook de historische en bouwkundige van groot belang. Aandacht hiervoor vanwege Jan Modaal -naast die van de overheid- kan een bijdrage leveren tot het behoud van waardevol erfgoed.

Vooraf krijgt de lezer een beknopte inleiding over kloosters, hun bewoners en de aangewende bouwstijlen. Vervolgens schakelt  de auteur een informatieve versnelling hoger bij een algemeen geschiedkundig overzicht van de Limburgse kloosters. Volgt dan het kernhoofdstuk waarin de bouw en bewoningsgeschiedenis van individuele kloosters meer gedetailleerd uit de doeken wordt gedaan. Dat de auteur hierbij een geografische aanpak verkiest is handig voor de bezoeker: kloosters in de omgeving van Venlo, in de omgeving van Roermond, in Maastricht, etc...

Omdat "weten" belangrijk is voor "waardering" van onder meer erfgoed, kan het belang van deze uitgave niet omstandig genoeg onderstreept worden. Dat Frans Hoebens zijn kennis over de Limburgse kloosters duidelijk weet te formuleren en over te brengen naar een breed gamma aan lezers is een belangrijk pluspunt. Bijkomend: ook uitgevers kunnen een belangrijke rol spelen in de waardering van erfgoed, zoals hier blijkt.

Tags: Erfgoed, Vakantie Limburg