• Richtprijs: € 19,99
  • Datum: 24/02/2018
  • Uitgeverij: Capitool Reisgidsen
  • Verdeeld door: Lannoo
  • ONVERWACHT VERLEDEN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ONVERWACHT VERLEDEN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De auteurs gingen op zoek naar talloze plekken in Nederland die een of andere link met het verleden hebben. Die band kan historisch zijn, maar zit in een aantal gevallen in de sfeer van legendes. Beetje moeilijk voor de lezer die zich liever aan de historische realiteit houdt. Legendes, sagen en aanverwante zijn best interessant en lezenswaardig, maar ik weet niet of ze zou combineren met de "echte" geschiedenis.

Deze uitgave leid je langs een resem plaatsen met boeiende achtergrond, zij het historisch correct of louter gebonden aan een legende. Beslist interessant om in te plannen voor een trip of een langer verblijf. De keuze is uitermate groot. Gelukkig is er zowel een geografisch register als een klassiek register.

400 onderwerpen laten zich niet eenvoudig samendrukken in minder dan 200 pagina's; noodgedwongen besteden de auteurs aan het ene thema meer ruimte dan aan het ander. Wel zijn ze allemaal voorzien van een afbeelding en een situatieschets inclusief coördinaten. Enkele voorbeelden maken duidelijk wat je zoal mag verwachten in de "historische" sfeer: het planetarium van Eise Eisinga, Fort Kijkduin, Baarle Hertog & Baarle Nassau, het Vredespaleis, het Jordaanoproer, het geboortehuis van Annie M.G. Schmidt, het kerkje van Rietstap, ...

Geef je de voorkeur aan plekken gebonden aan een legende, dan bevallen je misschien deze: het Sint-Thomasluiden in Katlijk en Oudehorne, de Paavuren in Twente, de legende van het Solsche Gat, het vrouwtje van Stavoren, ... Waar situeer je de Bokkenrijders? Of hoe historisch is het eerste fietspad in Utrecht of de aankomst van The Beatles in Blokker? Leuk om rondkijken, maar geeft mij toch maar de ware geschiedenis...

Ondertitel: "Meer dan 400 bezienswaardige plekken in Nederland".

Tags: Bezienswaardigheden Nederland, Capitool reisgidsen, Lannoo uitgeverij, Vakantie Nederland