• ISBN: 9789401432382
  • Bladzijden: 413
  • Richtprijs: € 110,00
  • Datum: 15/06/2016
  • POLITIEK & SCHILDERKUNST Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • POLITIEK & SCHILDERKUNST Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Dankwoorden in een boek zijn meestal saai, opgeklopt en voorspelbaar. Zo niet bij Katharina Van Cauteren. Haar dankwoorden zijn grappig, zelfrelativerend, vol zelfspot en reflectie.  Wat een verademing! En dan is de toon van dit boeiende werk gezet. Geen saaie, ellelange zinnen maar verklaringen die er toe doen.  Die de lezer op weg helpen en beeltenissen verduidelijken.  De Brusselse schilder, Hendrick De Clerck, is de hofschilder van de Aartshertogen Albrecht en Isabella.  Dankzij de schrijfster is deze kunstenaar terug naar het voetlicht gebracht. Want Hendrick De Clerck was de spindoctor van zijn tijd.  Door zijn schilderwerken van de Aartshertogen zorgde hij voor de imagovorming van dit beroemde koppel.  Hij zorgde als het ware voor de public relations en het facebook avant la lettre. De kunst werd als propagandamiddel gebruikt, zoals doorheen heel de geschiedenis machthebbers hebben gedaan.

Imagebuilding is van alle tijden … In dit boek zien we talloze mooie schilderijen van de meester waarin vooral de nieuwe goede tijden voor de Nederlanden werden ingeluid dankzij deze nieuwe vrome vorsten die Filips de Goede heeft voorgedragen.  Hendrick De Clerck, een tijdgenoot van Pieter Paul Rubens, behoorde in ‘zijn’ tijd tot de beste meesters van de Lage Landen.  En alleen de beste waren goed genoeg om de groten der aarde te portretteren en te flatteren.

Katharina Van Cauteren schrijft voor een breed publiek.  Ze ‘leest’ de schilderijen en vertelt over de macht, politieke spelletjes en opgeschoonde zelfbeelden.

Een boeiend boek met een frisse schrijfstijl over een grote meester en zijn opdrachtgevers.

Tags: Geschiedenis, Kunstboek, Lannoo uitgeverij