• Bladzijden: 93
  • Richtprijs: € 15,00
  • Datum: 13/06/2016
  • Uitgeverij: Stad Maaseik
  • LIVINA VAN EYCK, EEN VERBORGEN LEVEN. Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • LIVINA VAN EYCK, EEN VERBORGEN LEVEN. Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Hoe zag het leven eruit in een 15-eeuws klooster?  Op welke manier vulden de zusters hun dagen in een kleine, van de buitenwereld afgesloten, gemeenschap?  De stad Maaseik geeft via het personage van Livina van Eyck, dochter van Jan Van Eyck,  een inkijk in het leven tussen (adellijke) begijnen.  Filips de Goede zorgde voor de rijkelijke bruidsschat van Livina Van Eyck.  Deze schenking, acht jaar na de dood van de beroemde schilder, toont het belang aan van de relatie tussen de Bourgondische Hertog en de familie Van Eyck.

Aan de hand van belangrijk en goed bewaarde documenten wordt het leven van de begijnen terug samengesteld.  Een soort reenactment maar dan in boekvorm. Graaf van Loon, Arnold IV stichtte samen met zijn vrouw, Johanna van Chiny het begijnhof in 1265. Het werd gebouwd in de toenmalige parochie Eike. De enige gelofte die de begijnen moesten afleggen was deze van kuisheid.  Maar het harde kloosterleven verlangde ook gehoorzaamheid en het naleven van de leefregels.  De wereldse gewoonten moesten afgeleerd worden en bekoringen verbannen. In de plaats werden de juiste gedragscodes aangeleerd om te kunnen functioneren in de gemeenschap. De dagen gleden voorbij op het ritme van de getijden. Contemplatie en mystiek waren de ordewoorden. Contact met de buitenwereld was zo goed als onbestaande.  Het ultieme doel was de persoonlijke spirituele beleving na het maken van een lange spirituele reis. Je kan het boek bestellen via toerisme.maaseik@maaseik.be

Het verhaal van Livina Van Eyck wordt verlicht met archiefstukken en voorwerpen van het Agnetenklooster.  Aan dit boek werkten mee: het Ruusbroecgenootschap, de KU Leuven, de Radboud Universiteit Nijmegen en het KMKG in Brussel.

Een boeiend werk dat gerealiseerd werd door de stad Maaseik.

Ondertitel: Devote agneten in de 15e eeuw

Tags: Geschiedenis