• Richtprijs: € 19,90
  • Datum: 1/02/2015
  • Uitgeverij: De Bezige Bij
  • Verdeeld door: WPG Uitgevers België
  • OORLOG EN TERPENTIJN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • OORLOG EN TERPENTIJN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Een bijou in het woud van de vele uitgegeven boeken over de Grote Oorlog is dit werk van Stefan Hertmans.  Op een diepgevoelige en emotievolle wijze verhaalt de kleinzoon het levensverhaal van zijn grootvader.  Jaren geleden ontving de schrijver een aantal schriftjes van de oudere man. In deze cahiers lagen heel wat onvermoede familiegeheimen verborgen. Na de Eerste Wereldoorlog hield de grootvader in deze schriftjes een dagboek bij.  De veteraan schreef over zijn gelukkige maar armoedige kinderjaren in Gent, over de nestwarmte van zijn thuis en vooral over de vreselijke ervaringen aan het oorlogsfront in de Westhoek.  Vanaf de eerste zinnen uit het dagboek stap je mee in het leven van deze eenvoudige, volkse man. Je leeft mee met zijn voor- en tegenspoed.

Dit opschrijven van de eigen ervaringen, na een periode in schok geleefd te hebben, zou nu geklasseerd worden onder de noemer ‘therapie avant la lettre’.  Ik vraag me of hoe in die tijd de analfabeten en de niet-schrijvers deze zware periode konden verwerken.

Herinneringen, lang vergeten gebeurtenissen en reflecties komen naar boven bij het lezen van deze, schitterend geschreven roman.  Nadat ik de laatste bladzijde gelezen had en het boek sloot, kreeg ik het gevoel dat ik gelijktijdig het verhaal van mijn eigen familie gelezen had.  Stefan Hertmans schonk me twee boeken voor de prijs van één.  Door zijn schrijftechniek, onzichtbare rustpunten en het kunstig werken met zinnen en gevoelens geeft de schrijver aan de lezer de kans om de gelezen woorden te overdenken en te reflecteren naar het eigen leven.  Dit dagboek is bijna een universeel dagboek. Elkeen vind er wel een stukje terug dat herkenbaar is binnen de eigen familiekring.

Stefan Hertmans verdient de AKO Literatuurprijs 2014 ten volle. Ik ben benieuwd of de auteur er in slaagt om een waardige opvolger van dit boek te schrijven.  Hopelijk wel …

Tags: Eerste Wereldoorlog, Roman