• Bladzijden: 120
  • Richtprijs: € 14,95
  • Datum: 6/04/2014
  • Uitgeverij: Davidsfonds Uitgeverij
  • LOGBOEK VAN DE KOGGE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • LOGBOEK VAN DE KOGGE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In het boek kom je zowat alles te weten over de technieken die onderzoekers gebruikten om de middeleeuwse kogge te beschermen voor verder verval. Het wrak van het schip werd in 2000 gevonden bij het graven van het Deurganckdok ter hoogte van Doel. Na de opgraving zijn de resten door de Archeologische Dienst Waasland (ADW) geborgen en opgeslagen in 33 speciaal daartoe ontworpen metalen containers. Niet enkel de conserveringstechnieken komen in het boek aan bod: er zijn ook hoofdstukken gewijd aan het bouwen van het schip, de internationale handel en scheepvaart tijdens de middeleeuwen, de handel en wandel van de Hanze en het dendrochronologisch onderzoek. Door dit onderzoek was het mogelijk om de herkomst van de materialen en de juiste data van de ingebruikname van de kogge te achterhalen.

De kogge was 21 meter lang en 7 meter breed met een platte bodem, steile voor- en achtersteven en een mast. De schepen werden van de 10de tot de 15de eeuw ingezet als handels- en oorlogsschip en speelden zo een belangrijke rol in de middeleeuwse maatschappij. Hun praktische vorm en grote laadruimtes leenden zich perfect als transportmiddel voor de Hanzekooplui.

Omdat de vondst van de kogge een zodanig hoog wetenschappelijk karakter had werd door de Vlaamse regering besloten om het onderzoek van de 700 jaar oude kogge toe te vertrouwen aan het agentschap Onroerend Erfgoed en er voldoende middelen voor vrij te maken.

Het boek is rijkelijk geïllustreerd en het wetenschappelijk jargon is omgewerkt in een verstaanbare taal die voor het grote publiek te bevatten is.

Tags: Archeologie, Davidsfonds Uitgeverij, Erfgoed