• ISBN: 9789089312457
  • Bladzijden: 248
  • Datum: 20/10/2011
  • Uitgeverij: Borgerhoff & Lamberigts
  • DE TOEKOMST KWAM UIT DE LUCHT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE TOEKOMST KWAM UIT DE LUCHT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In deze bijzonder slechte economische tijden volgen de faillissementen elkaar in snel tempo op. Ze worden dan ook weldra vergeten. Eén faling blijft echter in ons collectief geheugen geprent: tien jaar geleden ging de nationale luchtvaartmaatschappij Sabena (Société Anonyme Belge d'Exploitation de la Navigation Aérienne) op de fles. De luchtvaartmaatschappij was sinds 1923 het pronkstuk van de luchtvaartgeschiedenis van België. Meer dan reden genoeg om aan deze woelige geschiedenis een tentoonstelling en een boek te wijden. Nog tot 26 februari 2012 organiseert het Koninklijk Museum voor Geschiedenis en Kunst in het Jubelpark de prestigieuze tentoonstelling “Sabena - De toekomst kwam uit de lucht” over de geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij. In het begeleidende boek wordt deze geschiedenis gedetailleerd in beeld gebracht.

Dit boek, rijk geïllustreerd met nog nooit vrijgegeven beeldmateriaal uit het Sabena-archief, vertelt het verhaal van de spectaculaire technologische ontwikkeling van vliegtuigen en hun motoren. De rotanstoelen die vervangen werden door comfortabele zetels. De uniformen van de stewardessen die de mode van de tijd volgden. De promotiecampagnes met de nostalgische affiches en uitdagende slagzinnen. Helaas moest er ook een hoofdstuk gewijd worden aan de donkere wolken die zich boven de maatschappij samentrokken en in 2001 tot het faillissement leidden.

Het boek is samengesteld door verschillende auteurs die voor de informatie konden putten uit hun vakgebied om zo een waarheidsgetrouw beeld van de geschiedenis van Sabena te schetsen.
Naast de voetnoten en bibliografie vind je achteraan in het boek een repertorium van de negentig door Sneta (Syndicat National pour l’Étude des Transports Aériens) en Sabena gebruikte toestellen.

Tags: Erfgoed, Geschiedenis, Luchtvaart, Sabena, Vliegtuig