• ISBN: 9789045018248
  • Bladzijden: 320
  • Datum: 29/05/2011
  • Uitgeverij: Atlas
  • OPSTANDIG LAND Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • OPSTANDIG LAND Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De Armeense genocide is een onderwerp dat nog lang niet uitgeklaard is. Officiële bronnen spreken elkaar radicaal tegen en veel leden van de plaatselijke bevolking zien de de gebeurtenissen van 1915 en de voorafgaande jaren door een selectieve bril naargelang hun afkomst. De auteur, een Engels journalist en expert in Turkse kwesties, trekt naar het Turkse provinciestadje Varto in een poging om dichter bij de waarheid te komen.

Varto ligt niet ver van Armenië, Rusland en Iran liggen evenmin echt ver weg. De bevolking bestaat er hoofdzakelijk uit Turken, Koerden en Armeniërs. Binnen de groep Turkstaligen onderscheiden we bovendien soennieten en allevieten die ook niet meteen elkaars grootste vrienden zijn. Dan zijn er nog de vertegenwoordigers van de Turkse overheid die een oogje in het zeil houden. De periode waar het om draait was bijzonder woelig. Het was niet alleen een kwestie van Turken en Armeniërs, ook de enigszins verwante Russen dreigden in de verte, terwijl de Koerden die in deze regio leefden ook voor hun belangen opkwamen.

Er zijn nauwelijks documenten te vinden over wat zich in 1915 afspeelde in deze regio, terwijl de geschiedschrijving meer dan bijgekleurd is. De voornaamste informatiebronnen zijn de afstammelingen van de mensen die hier een eeuw geleden leefden, maar ook daar is de herinnering vaak bijgekleurd door hun persoonlijke achtergrond. Toch slaagt de auteur erin door veel vragen en zoeken brokken van die geschiedenis te ontdoen van de bijgekleurde verhalen. Talloze Armeniërs werden wel degelijk brutaal afgeslacht of uitgehongerd.

Boeiende zoektocht naar de gebeurtenissen van 1915. De lezer volgt de auteur tijdens zijn boeiende zoektocht, vaak geplaveid met obstakels allerhande.

Ondertitel: "De vergeten volkeren van Turkije".

Tags: Geschiedenis, Vakantie Turkije