• Bladzijden: 176
  • Richtprijs: € 16,95
  • Datum: 1/05/2011
  • Uitgeverij: Davidsfonds Uitgeverij
  • TUSSEN WAL EN SCHIP Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • TUSSEN WAL EN SCHIP Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In het boek nemen de auteurs je mee op een fascinerende tocht doorheen het waterrijke erfgoed in Vlaanderen. Je wordt ondergedompeld in het verleden van o.a. de historische dokken in de Antwerpse haven, de Lieve in Gent, de scheepswerven in Baasrode, de vuurtorens in Heist, de watertorens in Limburg, de watermolens in Aarschot en nog meer locaties waar ons watererfgoed in ere wordt gehouden.

Door de thema’s water en erfgoed zal het boek zeker kunnen rekenen op een grote belangstelling. Water heeft trouwens altijd al een belangrijke rol gespeeld in onze geschiedenis. De meeste steden ontstonden langsheen een waterloop. Dit was noodzakelijk voor de bescherming tegen aanvallers en onmisbaar als drank en voedselleverancier. Bovendien zijn waterwegen al jarenlang een ideaal transportmiddel. Dit verleden weerspiegelt zich ten volle in Tussen wal en schip.

Beide auteurs hebben reeds langer een onverwoestbare reputatie als het over geschiedenis, reizen, sagen en toeristische aangelegenheden gaat. Zij wisselen de praktische informatie af met legendes en anekdotes waarin het water telkens een belangrijke rol speelt. Verder vind je in dit boek ook weer een groot aantal tips en adressen voor onderweg. Elk hoofdstuk wordt afgesloten door een kaderstukje met toeristische informatie over bereikbaarheid, tarieven, openingsuren enz.

Naast de inbreng van de auteurs mogen we vooral de prachtige fotografie van Jan Crab niet vergeten te vermelden. Het geeft het boek juist dat tikje meerwaarde. Tot slot vermelden we nog dat het boek tot stand kwam door de samenwerking van Davidsfonds Uitgeverij en Erfgoed Vlaanderen en met de steun van Watererfgoed Vlaanderen.

Tags: Davidsfonds Uitgeverij, Erfgoed, Vlaanderen