• Bladzijden: 334
  • Richtprijs: € 27,50
  • Datum: 16/01/2011
  • Uitgeverij: Davidsfonds
  • DE GERMANEN EN HET CHRISTENDOM Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE GERMANEN EN HET CHRISTENDOM Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

De periode van de 5de tot de 7de eeuw is voor velen een donkere vlek in hun kennis van de geschiedenis. Wat er in die eeuwen gebeurde met en tussen de Gemanen en het christendom is vaak meer dan onbekend. Pierre Trouillez brengt licht in deze duistere zone van onze kennis. Je hoeft absoluut geen christen of andersgelovige te zijn om dit boek in hoge mate te appreciëren. De auteur biedt de lezer immers op zeer overzichtelijke wijze inzicht in een tijdperk dat de schoolse geschiedenislessen grotendeels lijken over te slaan.

Pierre Trouillez beschrijft de christianisering van de Germanen in een veel breder kader dan de titel doet vermoeden. Als lezer krijg je een duidelijk inzicht in de brede geschiedenis van de periode van de 5de tot de 7de eeuw. We volgen de bewegingen, de overwinningen en de nederlagen, van de diverse Germaanse volkeren. We leren hoe ze met het steeds verder aftakelende Rome omgingen en waar en hoe ze hun nieuwe machtsbasissen vestigden. Vandalen, West- en Oostgoten, Longobarden, ... ze krijgen hier allemaal een eigen geschiedenis.

De christianisering van de Germanen was niet alleen een verhaal van heidenen die kaholieken werden, tussen beide bevonden zich ook nog de Arianen, die vooral bij de Germanen aanhangers hadden. De christianisering is niet louter een kwestie van gelovigen en ongelovigen: politieke macht is een belangrijke factor die de balans in de ene of de andere richting kon doen overhellen. Daarnaast speelde ook het Oost-Romeinse keizerrijk een rol in dit complexe verhaal.

De auteur weet de complexe hostorische gebeurtenissen uitstekend over te brengen naar zijn lezers. Regelmatig pauzeert hij even om de lezer te wijzen op een volgende chronologische of geografische stap in het verhaal. De losse eindjes worden opgeraapt ennetjes ingepast in het geheel.

Mochten alle boeken over geschiedenis even duidelijk en verhelderend zijn, het vak zou flink aan belangstelling winnen.

Ondertitel: "Een bewogen ontmoeting. 5de - 7de eeuw".

Tags: Davidsfonds Uitgeverij, Geschiedenis, Religie