• Richtprijs: € 34,95
  • Datum: 22/10/2010
  • Uitgeverij: Athenaeum-Polak & Van Gennep
  • Verdeeld door: WPG
  • DE RAND VAN HET RIJK Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE RAND VAN HET RIJK Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Nog regelmatig levert de bodem van de Lage Landen vondsten op uit de tijd van de Romeinse overheersing. Iedere vondst voegt weer een heel klein stukje toe aan onze kennis van de aanwezigheid van de Romeinen in onze contreien. Dergelijke vondsten brengen niet alleen antwoorden maar rorpen ook wel eens vragen op. Kortom, voor de geïnteresseerde liefhebber lijkt de Romeinse periode op een complexe puzzel waaraan regelmatig nieuwe stukjes toegevoegd worden, maar waarvan ook stukjes van plaats veranderen of simpelweg terug in de doos belanden wegens nog geen passende plaats.

De beide auteurs bewezen al eerder goed overweg te kunnen met deze Romeinse puzzel. Niet alleen weten ze talrijke stukjes op de juiste plaats te leggen, ze interpreteren het totale beeld en ze doen ook wel eens suggesties over ontbrekende stukjes. Kortom, met deze boeiende uitgave brengen Jona Lendering en Arjen Bosman de lezers weer min of meer up to date: het beeld van de aanwezigheid van de Romeinen in onze streken heeft weer wat meer kleur en wat minder wazige vlekken.

Alle aspecten van de Romeinse aanwezigheid worden bekeken, van oorlog en opstand tot de gerechten die bij voorkeur op tafel kwamen, van vreemde natuurverschijnselen tot het samenleven van de diverse bevolkingsgroepen, hoe in Rome de gebeurtenissen hier geïnterpreteerd werden tot wat de gemakkelijkste weg was om zelf het volwaardige statuut van Romeinse burger te verwerven. Een heel geschakeerd beeld dus, waarbij er evenwel ook aandacht is voor de lege plekken en onbeantwoorde vragen.

Behoorlijk vaak gebruiken de auteurs het woord "Belgen" en afleidingen daarvan: het Belgische achterland, de geromaniseerde Belgen, de Belgische aardewerkindustrie, enz ... Zodanig vaak eigenlijk dat je je afvraagt of ze het in de 19de eeuw samengestelde land België met terugwerkende kracht een geschiedenis willen bezorgen. Gelukkig is er de goed geïnformeerde lezer die weet dat met de term "Belgica" een streek bedoeld werd die zich tweeduizend jaar geleden uitstrekte tot in het hedendaagse Zwitserland.

Ondertitel: "De Romeinen in de Lage Landen".

Tags: Geschiedenis, Romeinen