• Bladzijden: 290
  • Richtprijs: € 29,00
  • Datum: 5/04/2010
  • Uitgeverij: BSWK
  • EEN EEUW LATER Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • EEN EEUW LATER Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Limburg én de schrijver van Alfons Jeurissen herontdekken?  M. G. Bijnens, de auteur van dit boek, schetst het leven de in 1874 in Hasselt geboren douanebeamte die in zijn schaarse vrije tijd Nederlandstalige novelles schreef.  Het feit dat Alfons Jeurissen in zijn tijd Nederlands schreef is op zich al opzienbarend.  Het onderwijs was toen enkel Franstalig en het Nederlandse culturele leven in het Hasselt van die tijd stelde niet veel voor.

Paul Bellefroid, Alfons Jeurissens' mentor, was een tegenstander van het Franstalig onderwijs in Vlaanderen en het Frans als communicatiemiddel. In de Hasseltse gemeenteraad zowel als in de Limburgse provincieraad hield hij zijn redevoeringen in het Nederlands. Hij moedigde de jonge schrijver aan die, zonder opleiding in het Nederlands, zijn novelles schreef met veel talent en liefde voor de moedertaal.

Uitgebreide stukken van de novelles zijn in het modern Nederlands in dit boek opgenomen. In de Heikleuters ontdekken we de dichter van de heide die de armoede én het geluk van de Limburgse keuterboerkes objectief neerzet zonder de beoordelen.  De meest succesvolle novelle was Geert de Roerdomp waarvan de gebeurtenissen zich afspeelden tijdens de nasleep van de Boerenkrijg.  Fietsers en wandelaars die Bokrijk bezoeken zullen het verhaal van de Turfboer zeker waarderen.

Fictie en realiteit worden boeiend aangevuld met historische achtergronden van personen en plaatsen.  250 foto's visualiseren de verhalen in het Limburg en Maastricht van vandaag.

Ondertitel: Met Alfons Jeurissen op stap door Limburg en Maastricht

Tags: Geschiedenis, Vakantie Limburg, Vlaanderen