• Richtprijs: € 39,95
  • Datum: 13/07/2010
  • Uitgeverij: Balans
  • Verdeeld door: WPG
  • DE ONDERGANG VAN HET OUDE EUROPA Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE ONDERGANG VAN HET OUDE EUROPA Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In de tweede helft van de 19de eeuw maken de drie dynastieën die de tronen bezetten van Duitsland, Groot-Brittannië en Rusland allemaal deel uit van één en dezelfde familie. Alle drie proberen ze een vooraanstaande rol te spelen op het politieke toneel. Aanvankelijk lukt dat nog, maar naarmate de jaren vorderen en democratische en andere bewegingen meer macht krijgen verworden deze keizer, koning, tsaar en hun uitgebreide familie tot echte schertsfiguren.

Miranda Carter, die uitvoerige research deed voor haar schitterende boek, schetst vooral het familiale en politieke leven van de drie dynastieën die allemaal tot dezelfde familie behoren. In hun bekrompen geesten denken ze dat goede familiale verhoudingen ook kunnen leiden tot goede politieke verhoudingen tussen de Europese grootmachten. Overigens zijn die familale verhoudingen ook niet overal van het hoogste niveau: ongelofelijk dwaze ideeën over opvoeding van de kinderen, minaressen aan de lopende band, haat jegens het land van herkomst, vooral geïnteresseerd in pracht en praal, ...

Met de jaren zwakt de politieke rol van koning, keizer en tsaar af; in zoverre dat ze door hun eigen regeringen genegeerd en tegengesproken worden, steeds meer gebruikt als poppetjes in een poppenkast. Ook Leopold II hoorde tot deze familie, zij het dat hij op Europees niveau niet eens een bijrolletje kreeg. Hij wordt -terecht- omschreven als ".Leopold II die bezig was Belgisch Kongo in een gruwelijke slavenkolonie te veranderen, waardoor hij onvoorstelbaar rijk zou worden".

Er heerst absoluut geen anti-monarchistische sfeer in dit boek. De auteur beschrijft de historische gebeurtenissen die uitmondden in de Eerste Wereldoorlog. Na die oorlog zou alleen de Britse koning zijn kroontje behouden, de beide andere waren afgevoerd. Miranda Carter schrijft geen conclusies neer over de waarde of het nut van de monarchie. Als lezer kan je je alleen maar afvragen door welk stelletje figuren met geen al te hoge intelligentie maar wel een hoge eigendunk de Europese grootmachten decennialang geregeerd werden. Toch zijn er nog landen waar zelfs in de 21ste eeuw, om wat voor reden dan ook, de monarchie nog in stand gehouden wordt.

Hopelijk zit dit goed geschreven en boeiende boek veel mensen aan het denken.

Ondertitel: "Drie dynastieën, één familie en de opmaat tot de Eerste Wereldoorlog".

Tags: Europa, Geschiedenis, Oorlog