• Bladzijden: 312
  • Richtprijs: € 29,99
  • Datum: 2/11/2015
  • Uitgeverij: Kosmos Uitgevers
  • OP JACHT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • OP JACHT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Uitgaande van de BBC-natuurserie "The Hunt" stelden de auteurs een werkelijk schitterend fotoboek samen. De auteurs overdrijven niet echt wanneer ze stellen dat de foto's zich situeren op de grens van leven en dood. Want wat is jacht tussen dieren onderling anders? Het ene dier tracht aan de dood te ontsnappen, het andere is op zoek naar voedsel om te overleven.

Het in beeld brengen van de jacht vereist een soort van driehoeksrelatie. Er zijn immers niet alleen de jager en het bejaagde dier; er is ook nog de fotograaf of cameraman die zodanig positie moet kiezen dat noch prooi noch jager iets merkt van zijn aanwezigheid. De relatie tussen de beide dieren kan je ook aanduiden als die tussen prooidier en roofdier, elk met een eigen strategie, waar je als fotograaf inzicht dient te hebben.

De auteurs brengen ook overlevingstechnieken in beeld: snelheid en zich verbergen zijn de voornaamste. De macabere dans tussen prooidier en roofdier speelt zich niet alleen af aan land. Ook in de zeeën en oceanen zijn de verhoudingen tussen gejaagde en jager van tel. Alleen zijn de omstandigheden nog ingewikkelder. Het is niet zonder reden dat de auteurs de titel van "ultiem roofdier" toekennen aan de orka. De rol van de fotograaf is in het water bovendien nog complexer dan die van zijn collega aan land.

De absoluut schitterende foto's in deze uitgave worden vergezeld van bijzonder leerrijke teksten. De lezer krijgt een duidelijk beeld van de technieken en strategieën die diverse dieren toepassen als jachtwapen of als redmiddel. Na lezing van deze zeer boeiende uitgave bekijk je natuurdocumentaires met andere ogen.

Tags: Geschenkboek, Natuur