• Categorie: Gastronomische reisboeken
  • Richtprijs: € 20,00
  • Datum: 8/03/2018
  • Uitgeverij: Ambo Anthos
  • BIER Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • BIER Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Rick Kempen neemt zijn lezers mee op een prettige reis door de bierwereld van vroeger en nu. Het zijn niet zozeer brouwerijen en cafés die hij aandoet -al duiken ze wel op tijdens zijn tocht- als het product waar het uiteindelijk allemaal om draait, het bier zelf. Deze wegwijzer belicht niet zozeer individuele bieren maar heeft veeleer oog voor het complete bier-gebeuren.

Van waar komt bier vandaan, hoe krijgt het zijn kleur en smaak, welk bier drink je bij welk gerecht, welke zijn de belangrijkste bierstijlen en hoe ontstonden ze, welke bieren gebruik je in sausen, welke zijn de voornaamste bierlanden, hoe schenk je een bier en bij welke temperatuur, ... Een pak vragen en antwoorden. Belangrijk hierbij: het geheel is verpakt in een prettige vertelstijl.

Tegelijkertijd helpt de auteur een aantal misvattingen en fouten omtrent bieren uit de wereld. Iedereen weet intussen wel dat van tal van abdijbieren er geen steen meer overeind staat van die abdijen, of dat er soms zelfs nooit een abdij was. Die kennis maakt deze bieren niet minder smaakvol, maar haalt wel enkele marketingverhaaltjes onderuit. Leuk om weten is dat het bij schuimloze Engelse bieren vooral draait om de aan- of afwezigheid van mannelijke of vrouwelijke hop.

Een persoonlijke misvatting zal de auteur -na waarneming ter plekke- toch moeten rechtzetten: die over het mooiste dranklokaal ter wereld. In zijn ogen is dat "De Engelse reet" in Amsterdam. Misschien toch even de grens oversteken? Maar verder: leerrijk boek, prettig om lezen. Het ontbreken van foto's is niet eens een ramp.

Tags: Bieren, Gastronomie