• Categorie: Gastronomische reisboeken
  • Richtprijs: € 109,00
  • Datum: 21/02/2011
  • Uitgeverij: Kosmos Uitgevers
  • DE GROTE LAROUSSE GASTRONOMIQUE Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE GROTE LAROUSSE GASTRONOMIQUE Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Dit tweedelig handboek voor de mondiale gastronomie is letterlijk een groot boek. Met een formaat van 23x30 cm,  een gezamenlijke dikte van 7,5 cm en een gewicht van 5 kilo is dit werkelijk een gigant!  Het eerste deel, de dikste turf van de twee, is een trefwoordenboek. Het tweede deel bevat recepten van een beurre blanc, zeetong à la dieppoisse, paling in ‘t groen, apple crumble, Yorkshirecake tot Zwitserse meringue. In het voortreffelijk geïllustreerde trefwoordenboek zijn tendensen, nieuwe materialen en recepten uit alle streken en landen verzameld tot een universele gastronomie.   Interessant zijn de foto’s met toelichting over de verschillende klassieke kruiden, fruit- en groentensoorten en vleeswaren zonder wildsoorten.

De aanprijzing op de achterflap van het boek: ‘hét boek voor proffessionals en gepassioneerde hobbykoks’ is niet helemaal correct.  Dit kookboek is bijna uitsluitend geschreven voor gediplomeerde chefkoks.  Dat merk je direct als je een kijkje neemt in het 240 pagina’s tellende fotoloze receptenboek.  Geen enkel recept is volledig.  Zo ontbreken er en/of de benodigdheden, de gebruikte hoeveelheden, de toegepaste temperaturen en kooktijden.  Je hoort me al aankomen dit is geen kookboek om jezelf het één of ander beroemd recept aan te leren.  Met de gegevens die je hier worden aangereikt heb je enkel een idee van hoe het gerecht wordt gemaakt, maar dat is dan ook alles.  Vaak moet je zelfs de twee handboeken naast mekaar leggen en meerdere stappen nemen om tot een bijna volledig recept te komen.  Een mooi voorbeeld is het basisrecept van het koude voorgerecht aspic.  Er staan geen hoeveelheden vermeld in het receptenboek én de bereiding van de gelatine vind je in het trefwoordenboek terug na de doorverwijzing van het woord ‘gelei’ naar ‘gelatine’.  Alle recepten van het receptenboek vind je ook nog eens terug in het trefwoordenboek.  Ditmaal niet volgens de plaats in een menu maar alfabetisch gerangschikt.  Het trefwoordenboek is ok maar het receptenboek is een overbodige appendix.  De kostprijs van het boek zal ook velen afschrikken.

Geef mij in plaats van deze Larousse maar het kookboek van de Boerinnenbond of de KVLV of een reeks kookboeken van de Colruyt.

Tags: Gastronomie, Larousse