• Bladzijden: 213
  • Categorie: Gastronomische reisboeken
  • Richtprijs: € 15,95
  • Datum: 17/12/2009
  • 100 X PROEVEN VAN STRAFFE STREEKBIEREN Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • 100 X PROEVEN VAN STRAFFE STREEKBIEREN Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Honderd streekbieren krijgen een plaatsje in deze uitgave: van klassiekers als Oerbier en Bink Blond tot wat minder wijd verspreide maar even lekkere bieren als Toverhekske, Kameleon Tripel en Loterbol. De beide auteurs verzamelden en proefden bieren netjes verdeeld over alle Vlaamse provincies. Alle bieren worden kort geschetst met enkele smaak- en aromakarakteristieken, hun uitzicht en het alcoholgehalte.

Een beetje jammer voor beginnende bierliefhebbers is dat herhaaldelijk wel het idee achter het bier uit de doeken wordt gedaan, maar de eigenlijke brouwer niet wordt vermeld. Deze "huisbieren" zijn meestal op één locatie beschikbaar. Natuurlijk doet zulks niet af aan hun smaak of het verrassende aspect van hun selectie voor dit boek.

Zitten er bij de geselecteerde bieren een aantal verrassingen, bij de keuze van de Toeristische Tips bij ieder bier is dit niet het geval. Vaak kom je terecht bij het meest voor de hand liggende monument of traject. Soms zetten de auteurs ons zelfs op het verkeerde been: het bekende Duitse militaire kerkhof wordt van Vladslo naar Esen verplaatst, er is verwarring tussen De Gavers in Deerlijk en Geraardsbergen, het Gravensteen wordt omschreven als "enige middeleeuwse burcht  in Vlaanderen" maar wat doe je dan bijvoorbeeld met de burcht van Laarne, de Gentse Mammelokker verandert van bas-relief in haut-relief, ... Nu ja, dit is in de eerste plaats een biergids, in eerste instantie bedoeld om bieren te ontdekken. Daarin zijn de beide auteurs alvast geslaagd.

Tags: Gastronomie, Lannoo uitgeverij, Vlaanderen