• Categorie: Fietsgidsen
  • Richtprijs: € 15,90
  • Datum: 23/04/2021
  • Uitgeverij: Uitgeverij TIC
  • HEUVEL WAT BEN JE MOOI Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • HEUVEL WAT BEN JE MOOI Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Nederlands Zuid-Limburg is, in deze coronatijden,  een populaire ontspanningsplek geworden.  Dat merk je aan de drukte bij toeristische trekpleisters. Aan die gekende plaatsen zie je massa’s wandelaars, fietsers, wielrenners en motorrijders.  Waar veel mensen samen komen is er kans tot onbegrip voor elkaar.  De wandelaar foetert op de fietser en visa versa. Maar het kan ook anders. Met respect voor mekaar de heuvels verkennen in dit mooie stukje Zuid-Limburg. En dat is het streefdoel van Niels Smits.  Hij neemt de wandelaar/fietser mee naar minder bekende en daardoor ook minder drukke plekjes.  Maar daarom niet minder mooi.  Dit prachtige landschap verrast telkens weer.

Niels Smits heeft 8 fietsroutes en 7 wandelroutes uitgestippeld.  De fietsroutes variëren in lengte van 30km tot 115km. 2 ervan zijn bestemd voor de gravelfiets. Bij de wandelroutes kan je kiezen tussen een lengte van 7,5km tot 18km. Alvorens de wandelschoenen aan te trekken of de fietsbanden op te pompen, legt de schrijver de spelregels uit: wandel op de daarvoor bestemde paden, gebruik je fietsbel,  respecteer de natuur, geef de andere recreanten de ruimte en laat geen afval achter in de natuur.

Uit de beschrijvingen van de diverse routes blijkt dat de schrijver de streek goed kent.  Hij vertelt honderduit over de bezienswaardigheden zoals de Siegfriedlinie aan de Duitse grens, de passages van de Amstel Gold Race in Gulpen, de ontmoetingen in de Belgische Voerstreek net over de Nederlandse grens , …   Maar vooral de beklimmingen van de heuvels zijn immens zwaar.  Chapeau voor de dapperen die in het wiel van de auteur de beklimmingen aanvatten van de Bundersberg in Margraten, de Brakkenberg in Geulhem of de Dikkebuiksweg in Wijlre.  Maar bovenop elke heuvel wacht elkeen de beloning van een mooi panoramisch uitzicht op het landschap.

Met deze gids kan je je vooraf inlezen in de streek én de routes.  Ter plaatse kan je genieten van de natuur met respect voor elkaar.  Verrassende fiets- en wandelgids!

Tags: Fietsgidsen, Vakantie Limburg, Wandelgidsen