• Bladzijden: 163
  • Richtprijs: € 19,00
  • Datum: 29/03/2010
  • Uitgeverij: Stadsbestuur Hasselt
  • DE JAPANSE TUIN IN HASSELT Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • DE JAPANSE TUIN IN HASSELT Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

In de Westerse tuinen zijn planten het belangrijkst.  De allerbelangrijkste delen in een Japanse tuin zijn de rotsen en het water, én dan de planten.  Er zit heel wat symboliek verscholen in deze tuinen zoals de Drakenpoortwaterval in Zentuinen, de kois en de stroom des levens.  Een Japanse tuin beleef je met je zintuigen: voelen door interactie van je bewegingen met de omgeving, het geluid van het water, het geuren van de bloemen en de bevochtigde natuur, smaak in de zin van elegantie en jezelf onderdompelen in de rustgevende sfeer.

De tuin in Hasselt is met haar 25.000 m² de grootste in haar soort in West-Europa.  Kennismaken met de Japanse cultuur kan je tijdens de jaarlijks weerkerende themadagen zoals het O-hanami of kersenbloemfestival, de Koinobori of kinderdag, de Tanabata of het sterrenfestival, de O-bon of avondopening, het Kiku of chrisantenfestival.  Interessant is het hoofdstuk over de gebruikte bouwtechnieken van het ceremoniehuis en het theehuis, in 17e eeuwse stijl.

In welke seizoen is de Japanse tuin op haar mooist?  In elk seizoen!  De magnolia's en de Japanse kerselaar kondigen de lente aan.  De irissen, de rododendrons, de azalea's en de wisteria's bloeien uitbundig in de zomer.  De herfst toont haar kleurenpallet in de esdoorns, kornoeljes en paardenkastanjes.  IJs en sneeuw zorgen in de winter voor een extra dimensie.

Dit boek is te koop in de Japanse tuin en op Toerisme Hasselt (info: www.hasselt.eu).  Bestellen kan via boekhandel Bert Van Sande (www.boekhandelvansande.be).

Tags: Bezienswaardigheden Hasselt, Citytrip Hasselt, Stedentrips, Vakantie Limburg, Vakantie Vlaanderen