• Richtprijs: € 29,50
  • Datum: 21/01/2023
  • Uitgeverij: Uitgeverij Fjord
  • Verdeeld door: Mythras Books
  • PERRON EUROPA Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • PERRON EUROPA Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Reizen met de trein in plaats van met auto of vliegtuig? De auteurs van deze interessante uitgave, beiden ervaren treinreizigers, stellen een mooie selectie voor. Velen zullen beslist opkijken van de mogelijkheden en van de grote variatie in het aanbod. Treinreizen moeten niet beperkt blijven tot hogesnelheidstreinen die door het landschap klievend van A naar B racen. Au contraire !

Stap onderweg ook eens in een boemeltrein of in een smalspoortrein. Ze brengen je naar onvermoede plekken; droomplekken soms waar je het geraas van de 21ste eeuw tijdelijk kan achterlaten. Onthaasten kan ook via langzaam voorbij glijdende landschappen af en toe onderbroken door het geluid van een stoomstoot of door een stop in "het kleine stationnetjes" waarover we in onze jeugdjaren zo veelvuldig zongen.

Best prettig is dat de treinreissuggesties in deze uitgave thematisch opgedeeld zijn: naar de bergen, naar de randen van ons continet, doorheen fascinerende geschiedenis of naar bijzondere steden (of er net uit). Alle 35 trajecten in deze gids starten in Nederland en België. Telkens zorgen de auteurs voor een motiverende beschrijving van het moois dat je onderweg mag verwachten. Daarnaast is er ook enige technische informatie zoals ove de reisduur en de tickets. Mijn favorieten zijn alvast de treinreizen door de Highlands en door de vallei van de Loire, maar er is ruime keuze voor eenieder. Al lezend steek je ook wat op over het gebruik van de Interrail-pas (voor alle leeftijden) waar de auteurs gebruik van maken.

Zoals de auteurs terecht stellen kunnen treinreizen een avontuur zijn, een heerlijk avontuur zelfs. Helaas moet ik daar vandaag ook een kanttekening bij maken: treinreizen zouden nog avontuurlijker en mooier kunnen zijn mochten de betrokken spoormaatschappijen een beetje meer hun best doen; beslist ook op internationale trajecten.

Ondertitel: "Op reis met de trein".

Tags: Trein