• ISBN: 9789401479189
  • Bladzijden: 544
  • Richtprijs: € 49,00
  • Datum: 20/02/2022
  • 1000 PLEKKEN DIE JE ÉCHT GEZIEN MOET HEBBEN - BELGIË Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • 1000 PLEKKEN DIE JE ÉCHT GEZIEN MOET HEBBEN - BELGIË Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Wil je een goed beeld krijgen van de talloze bijzondere, mooie, bezienswaardige, ... plekken die België te bieden heeft, dan is deze indrukwekkende uitgave absoluut een prima startplatform/ Provincie na provincie tonen fotograaf Koen De Langhe en de diverse auteurs wat je gezien zou moeten hebben. Telkens gaan de foto's met het leeuwendeel van de aandacht lopen en voegen de auteurs er een zeer beknopt stukje achtergrondinformatie aan toe.

Fotograaf Koen De Langhe moet bijzonder lang op pad geweest zijn zo tonen zijn beelden. Hij trok door het land in alle seizoenen en is ook duidelijk zichtbaar in het getouw geweest van de vroege ochtend tot de late avond. En ik kan me voorstellen dat het tussendoor vaak lang wachten was op het juiste licht en bovenal de afwezigheid van regen en ander ontij.

Overzichtskaarten vooraan (Vlaanderen) in het boekwerk en ongeveer in het midden (Wallonië) tonen waar de fotograaf aan de slag was om zijn prachtige beelden te maken. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zit geprangd tussen beide; wat ook de staatkundige werkelijkheid is. Bij Waals-Brabant is er blijkbaar wat misgelopen want deze jonge provincie toont geen informatie, noch op het kaartje noch in de bijhorende legende. Gelukkig volgen verder in de lijvige uitgave wel talrijke plekken in Waals-Brabant "die je moet gezien hebben".

"Kiezen is verliezen", daarom wil ik niets afdingen op de selectie van de locaties. Wil men nog enkele "plaatsen die je moet gezien hebben" toevoegen, dan betekent zulks onherroepelijk dat je andere moet schrappen wil je het duizendtal niet overschrijden. Mocht ik zelf een lijst van duizend "te ziene" plaatsen opstellen, dan zou die trouwens in ruime mate overeenstemmen met wat hier getoond wordt.

Zelfs een indrukwekkend boek is niet perfect. Daarom enkele van mijn randbemerkingen. De Tramstatie en nabije omgeving in De Haan zijn echt niet typisch voor De Concessie; er zijn zoveel mooie cottages en aanverwante in beeld te brengen. Een auteur vergist zich deerlijk door Wippelgem (het geboortedorp van zanger Luc De Vos) in de gemeente Lievegem te situeren. Wippelgem hoort bij Evergem. Abdij Mariënlof (Kerniel) voorzien van een foto van een nabij gelegen hedendaags houten kunstwerk lijkt me een vreemde combinatie? Waarom in Antwerpen Botanic Sanctuary voorrang kreeg op de zeer nabije Kruidentuin / Den Botaniek kon ik niet achterhalen.

Beslist indrukwekkende uitgave. Zoveel plekken in België die je echt moet gezien hebben. Ik deed alvast enkele ontdekkingen. Aan beginnende België-ontdekkers levert deze rijk geïllustreerde uitgave beslist jarenlang ontdekkingsgenoegen.

Ondertitel: "België zoals je het nooit zag".

Tags: België, Lannoo uitgeverij