• Bladzijden: 247
  • Datum: 15/11/2017
  • Uitgeverij: Borgerhoff & Lamberigts
  • Verdeeld door: Agora Books
  • NAAR ANDALUSIË OP HET RITME VAN FLAMENCO Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • NAAR ANDALUSIË OP HET RITME VAN FLAMENCO Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Flamenco is een pracht van een invalshoek voor een bezoek aan Andalusië. De auteur, een echte afficionado van het genre neemt je op sleeptouw door deze bijzondere muzikale wereld. Eerder dan zich te wentelen in een glorieus verleden heeft Guido Declercq veel aandacht voor de hedendaagse flamenco. Hij vraagt de opinie van diverse artiesten en neemt de lezer mee op tocht langsheen de talloze flamencofestivals die jaar in jaar uit het leven in Andalusië extra kleur en klank geven.

Flamenco moet je ter plekke beleven: in cafés en theaters, langs straten en pleinen, op grote bijenkomsten. Om de lezer wegwijs te maken in het totale flamenco-gebeuren stelde de auteur diverse routes samen: autoroutes doorheen de provincie, wandelroutes in de steden en een aparte route in het spoor van Federico Garcia Lorca, de dichter die zo uitermate belangrijk was voor flamenco en voor Andalusië. Guido Declercq weet ze allemaal te vinden, de plaatsen die op een of andere wijze verbonden zijn met deze heerlijke muziek.

De diverse routes (Rutas) worden in deze gids bedacht met de term "uitgestippeld". Klassiek wordt deze term vooral gebruikt bij routebeschrijvingen waar de gebruiker aan de hand van tekst en kaart een traject volgt. Hier vinden worden boeiende beschrijvingen van bezienswaardigheden gecombineerd met plannetjes waarop deze aangeduid staan. De lezer beslist hoe en of hij van de ene naar de andere bezienswaardigheid trekt.

Als recensent moet je niet meteen rekening houden met "triviale" zaken als kostprijs of hoe voeg ik in de praktijk iets extra toe aan een uitgave. Het zou beslist aangenaam en leerrijk geweest zijn mocht er bij deze uitgave iets extra zitten als een cd of een andere geluidsdrager met heerlijke flamencomuziek. De uitgeefpraktijk is natuurlijk een ander (en duurder) verhaal.

Tags: Flamenco, Vakantie Andalusië