• ISBN: 978 90 5487 544 4
  • Bladzijden: 383
  • Datum: 15/03/2011
  • Uitgeverij: ASP
  • ASTRONOMISCHE GIDS VOOR BELGIË Kopen - prijs vergelijken: Proxis & Azur
  • ASTRONOMISCHE GIDS VOOR BELGIË Kopen - prijs vergelijken: BOL.com

Soms heb je de gedachte als je een nieuw boek vind: … vreemd … dat hierover nog niet vroeger een boek geschreven is.  Deze uitgave is er zo eentje.  Jan Vandenbruaene heeft het titanenwerk op zich genomen om alle astronomische monumenten, gebeurtenissen en curiosa van België te verzamelen in een overzichtelijke gids.  Per provincie zijn van 244 steden en gemeenten, in volgorde van postcode, alle sterrenkundige objecten en feiten opgenomen.  Gemakkelijkshalve zijn voor de lezer ook de geografische coördinaten, adressen en URL’s vermeld.

Deze unieke gids laat de lezer kennis maken met alle openbaar toegankelijke zonnewijzers die er in dit landje te vinden zijn.  Daarnaast komen de verschillende volksterrenwachten aan bod zoals Mira en Armand Pien maar ook de kleinere verenigingen van Zoutleeuw, Aalst, Charleroi, Leuven, Bergen en nog anderen krijgen een plaats.  Interessant zijn de biografieën van Belgische astronomen en sterrenliefhebbers.  Je leest meer over beroemdheden en ‘nobele onbekenden’ waaronder Simon Stevin, Adolphe Quetelet, Gerardus Mercator, Govaert Wendelen, Eugène Delporte en Georges Lemaître.  Ik heb er nooit eerder bij stil gestaan maar ook heel wat Vlaamse schilders verwerkten astronomische objecten of gebeurtenissen in hun schilderijen.  Zowel Rubens als Van Dijck schilderden zonsverduisteringen als achtergrond voor hun werken.  Je vind er voorbeelden van in het Rockoxhuis te Antwerpen en in de Sint-Michielskerk te Gent.

Kinderen kennis laten maken met deze boeiende wetenschap kan via de Planetenpaden in Beisbroek, Hove, Genk of in de Earth Explorer in Oostende.  Met het hele gezin kan je een uitstap plannen naar de astronomische klokken in Lier (Zimmertoren), Sint-Truiden (Festraetsstudio) en Senzeilles (Horloge Astronomque).  Op ettelijke plaatsen zijn er meridiaanlijnen in kerken, parken, gemeentepleinen…  Uniek voor West-Europa is het zonnewijzerpak van Genk waar iedere zonnewijzer van een ander type is.

In dit erg boeiende boek is ook een lijst opgenomen van astronomische websites en tijdschriften.

Tags: Astronomie